• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

هفتم محرم شروع حرکت هیات های عزاداری در افغانستان

 هفتم محرم شروع حرکت هیات های عزاداری در افغانستان

هر سال با فرا رسیدن هفتم محرم سالروز بستن آب به روی خاندان اهل بیت (ع) در کربلا مردم مومن کشورمان آیین های عزاداری سالار شهیدان را که هفت شب در مساجد و تکایا دنبال کردند به سطح خیابان می کشانند و با راه اندازی دسته های سینه زنی و زنجیرزنی ارادتشان را نشان می دهند.

هزاران نفر از عاشقان حقیقت جوی اهل بیت (ع) و امام حسین «ع» امروز دوشنبه در شهرهای مختلف کشور از جمله کابل به ویژه در غرب این شهر تحت تدابیر شدید امنیتی با حضوری گسترده آیین های ویژه خود برای روز هفتم محرم را برگزار می کنند.

عزاداران از بعدازظهر امروز با پرچم های سیاه و سبز به نشانه ماتم و عزا برای امام حسین «ع» و یارانش و در سایه حفاظت نیروهای پلیس و شماری از اعضای مسلح هر هیات در قالب نیروهای مردمی که مسئول تأمین امنیت مراسم و پیشگیری از حملات گروه های تکفیری هستند ، به اجرای مراسم سوگواری می پردازند.

کابل طی دو سال گذشته شاهد حملات مرگبار گروه تروریستی داعش به مساجد و مراسم عزاداری بوده و به همین دلیل در کنار نیروهای دولتی ، تعدادی از واجدین شرایط مردم هر محل نیز برای تأمین امنیت مسلح می شوند.

«عبدالرئوف ابراهیمی» رئیس مجلس کشور در نشست امروز مجلس از دولت خواست که امنیت عزاداران را از امروز هفتم محرم تا پایان آیین های محرم که در افغانستان سیزدهمین روز محرم خواهد بود به گونه کامل تأمین کنند تا حوادثی مانند سال های گذشته تکرار نشود.

مردم کابل اعم از شیعه و سنی در روزهای عزاداری شهدای کربلا، مانند اغلب مسلمانان سایر کشورهای منطقه به یاد علمدار کربلا حضرت ابوالفضل العباس(ع) علم های بزرگی را در خیابان های غرب کابل به راه می اندازند و با سردادن شعارهای «یا حسین» و «یا ابوالفضل» اشک ماتم می ریزند.

عزاداران حسینی در کابل که از اولین روز محرم با حضور در تکایا، حسینیه ها، مساجد در غم واقعه کربلا بر سر و سینه زده اند، امروز آیین سنتی علم کشی را در سطح خیابان ها برگزار می کنند.

امروز در مناطق مختلف شهر کابل، مراسم‏ علم ‏‎کشی با شور و هیجان خاص خودش برگزار می شود و هزاران عزادار سیاه پوش با سربندهای سبز و سرخ و لباس های سیاه، عشق خود را نسبت به امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل عباس (ع) ابراز می دارند.

البته در این میان هستند افرادی که بی توجه به دیدگاه روشن اغلب علمای تشیع مبنی بر نکوهش اقداماتی که سبب تخریب چهره خاندان نبی و شیعیان آنها می شود، اقدام به اعمالی مانند قمه زنی یا تیغ زنی می کنند.

شهروندان کابل در هفتمین روز محرم برای تبرک علم‏‎های عزاداری خود را با ندای یا عباس، یا زینب و یا حسین (ع) از سوی حسینیه ها، تکایا و مساجد خود به سمت زیارتگاهی معروف به «سخی» حرکت می دهند و با استقرار در این محل به سینه زنی و مرثیه خوانی می پردازند.

بسیاری از مناطق کابل از جمله غرب پایتخت، شب های محرم حال و هوایی دیگر دارد و تا پاسی از شب جوانان، مردان و زنان مومن با شرکت در مراسم عزاداری ، شب زنده داری می کنند.

براساس آیینی دیرینه شمار زیادی ازعلم ها نیز که از حسینیه ها، مساجد و تکایا به سمت زیارتگاه سخی در مرکز شهر کابل رفته و پس از آذین بندی دوباره به حسینیه ها، مساجد و تکایا بازگردانده می شود.

سقاخانه هایی نیز در کابل راه اندازی می شود که در روز هفتم محرم به یاد سقای کربلا میان مردم آب و شربت و چای توزیع می کند و در این امکان که در جای جای پایتخت افغانستان دیده می شوند ، از آحاد مردم پذیرایی می کنند.

نوشیدن آب از سقاخانه های کابل و انتقال بخشی از آن به نیت تبرک برای سالخوردگان و بیماران نیز از سنت های دیرینه مردم این دیار است.

سپردن تامین امنیت هیات های عزاداری پس از آن به مردم رایج شد که در سال 1390 خورشیدی مهاجمان انتحاری به مراسم روز عاشورا در منطقه «مراد خانی» معروف به زیارت ابوالفضل حمله کردند و درجریان آن 54 تن از عزاداران کشته و 162 تن دیگر زخمی شدند.

در همین روز حملاتی نیز در ولایت قندهار و بلخ علیه عزاداران صورت گرفت که در آن حملات پنج تن در قندهار و شش تن در بلخ کشته شدند.

در 20 میزان سال 1395 نیز شش مهاجم به کارته سخی کابل حمله کردند که در آن 14 تن از عزاداران شهید و 41 تن دیگر زخمی شدند.

سال گذشته نیز مهاجم انتحاری با استفاده از بستن بمب به گوسفندی خود را به نزدیکی مسجدی در «قلعه فتح الله » کابل رساند که با انفجار مواد همراه او 8 تن شهید و 33 تن دیگر زخمی شدند.

مسئولیت بخش زیادی از این انفجارها را گروه تکفیری و تروریستی داعش برعهده گرفت و تنها حمله مرگبار سال 1390 را یکی از گروه های تروریستی در پاکستان به نام لشکر «جهنگوی» برعهده گرفت که این گروه در پاکستان نیز مسئول برخی حملات خونین علیه شیعیان را اجرا می کند.

این گونه است که می توان گفت در افغانستان هنوز بعد از یک هزار و 379 سال از واقعه کربلا، لشکریان یزید از پیروان حقیقت جوی حسین(ع) خون می ریزند.

  پربازدید ترین