• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

دولت پاکستان صداقت لازم را در خصوص برقراری روابط حسنه با افغانستان ندارد

مردم و دولت افغانستان همواره به دنبال روابط حسنه با همسایگان و از جمله پاکستان بوده اما دولت پاکستان در این خصوص صداقت لازم را نداشته اند.


دبیر کل حزب رفاه ملی افغانستان گفت: مردم و دولت افغانستان همواره به دنبال روابط حسنه با همسایگان و از جمله پاکستان بوده اما دولت پاکستان در این خصوص صداقت لازم را نداشته اند.  

محمد حسن جعفری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به تاکید وزیر خارجه پاکستان بر گسترش روابط افغانستان و پاکستان در جریان سفرش به کابل اظهار داشت: اگر پاکستانی ها می خواهند که صلح و ثبات در افغانستان و رابطه حسنه بین دو کشور برقرار شود لازم است که حرف خود را به عمل تبدیل کنند.

وی افزود: آن ها در گذشته تاجران افغان را بسیار اذیت کردند، برای بیماران افغان که می خواستند در پاکستان درمان شوند مشکل ایجاد کردند که پیامدهای ناگواری برای مردم افغانستان داشته است و چنین مواردی نباید تکرار شود.

به گفته این فعال سیاسی کشور مردم افغانستان تشنه آرامش و دوستی با همه کشورها بویژه همسایگان و از جمله پاکستان هستند اما دولت پاکستان در قبال افغانستان بی تفاوت است و به دنبال وجود یک دولت ضعیف در کشور است. اگر دولت پاکستان می خواهد روابط نیکی با افغانستان داشته باشد باید با صداقت رفتار کرده و از رفتارهای چندگانه پرهیز کند.

جعفری عنوان کرد: روابط دو کشور باید بر اساس حسن همجواری و برابری باشد و همکاری، همدلی و همسویی وجود داشته باشد، بر همین اساس افغانستان برای این منظور بارها پیشقدم شده و مقامات و مسوولان بارها به پاکستان سفر کردند اما این سفرها و دیدارها هیچ نتیجه ای نداشته که دلیل آن هم نبود صداقت پاکستانی ها بوده اشت.

دبیر کل حزب رفاه ملی افغانستان اظهار کرد: پاکستان از اولین کشورهایی بود که طالبان را به رسمیت شناخت، در دوران ریاست جمهوری حامد کرزی هم او، بیش از بیست بار به پاکستان سفر کرد اما پاکستانی ها فقط با کلمات و جملات بازی می کنند و فقط به منافع خود می اندیشند و اکنون باید در سیاست های خود تجدید نظر کنند.

این کارشناس سیاسی تصریح کرد: بسیاری از تروریست ها و طالبان از پاکستان به افغانستان سرازیر می شوند، مناطقی از افغانستان از طرف پاکستان مورد حملات توپخانه ای قرار می گیرند و بعد هم منکر می شوند بنابراین دولت عمران خان صدراعظم جدید پاکستان نباید سیاست های دولت های گذشته را ادامه دهد.

به گفته جعفری دولت افغانستان این آمادگی را دارد که با دولت پاکستان مذاکره کرده و روابط نیکی برقرار کند به شرط اینکه پاکستانی ها هم در گفتار و عملکرد خود صادق باشند.

وی با اشاره به ناخرسندی پاکستان از روابط نزدیک افغانستان و هند گفت: سیاست افغانستان بر اساس منافع کشور تدوین می شود هند یک کشور دوست است و افغانستان در خصوص این رابطه نمی تواند دخالت کشور دیگری را بپذیرد، ما سیاست خود را بر اساس منافع ملی خود ترسیم می کنیم و کشورهای دیگر نباید خواسته های خود را در این زمینه دیکته کنند.

  پربازدید ترین