• سه شنبه, 29 حوت 1402
    خبرگزاری افغان ایرکا

مهار سرطان روده بزرگ با عصاره زنجبیل

مهار سرطان روده بزرگ با عصاره زنجبیل

دانشجوی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی ایران اثر عصاره کامل زنجبیل را بر بیان ژن‌های درگیر در سرطان روده بزرگ بررسی کرد.

به گزارش واحد علوم و تحقیقات ایران، شهرزاد پدرام جم محقق واحد علوم و تحقیقات این کشور گفت: باتوجه به آمار رو به افزایش شیوع سرطان روده بزرگ (کولون) در ایران و لزوم درمان آن در این تحقیق میان بایوتکنولوژی کشاورزی و پزشکی ارتباط برقرار کردیم.

وی افزود: در این پژوهش تاثیر متابولیت‌های زنجبیل بر بیان ژن PTEN و ژن BCL2 که در سرطان روده بزرگ درگیر هستند، مورد بررسی قرار گرفت.

پژوهشگر واحد علوم و تحقیقات ادامه داد: مشابه این تحقیق در دیگر ژن‌های درگیر در سرطان روده بزرگ انجام گرفته بود اما بررسی ژن‌های PTEN و BCL2 برای نخستین بار است که انجام می‌شود.

پدرام جم درباره مراحل و نتایج این تحقیق گفت: بعد از گرفتن عصاره کامل زنجبیل، اثر آن را مستقیما روی سلول‌های کشت شده سرطان روده بزرگ بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم این عصاره اثر مهارکنندگی بر ژن BCL2 (ژن BCL2 در مسیر جلوگیری از مرگ برنامه‌ریزی شده سلول سرطانی فعالیت دارد) و اثر افزایش بیان بر ژن PTEN (ژن PTEN موثر در برنامه‌ریزی مسیر مرگ سلول سرطانی است) در سلول‌های سرطان روده بزرگ دارد.

وی اظهار داشت: برای بررسی بیان ژن‌ها از تکنیک Real time pcr استفاده شده و برای تحلیل‌های آماری از نرم‌افزار spss کمک گرفتیم.

این تحقیق در دانشکده علوم کشاورزی و صنایع غذایی واحد علوم و تحقیقات ایران و در قالب پایان‌نامه به راهنمایی دکتر آسا ابراهیمی و دکتر مهدی رهایی انجام داده است.

  پربازدید ترین