• سه شنبه, 29 حوت 1402
    خبرگزاری افغان ایرکا

خاصیت سبزی جعفری برای بدن چیست؟

 خاصیت سبزی جعفری برای بدن چیست؟

جعفری یکی از سبزی هایی است که بسیار مفید است و خواص زیادی برای بدن دارد. در این مقاله به تمام خواص سبزی جعفری اشاره می کنیم.

گیاه جعفری بی‌نهایت مفید بوده و حاوی ترکیباتی است که می‌توانند از شما در برابر سرطان دفاع کرده و سیستم ایمنی‌تان را تقویت کنند. جعفری دارای ویتامین‌های C، K و A بوده و مواد معدنی زیادی مانند آهن، کلسیم و پتاسیم دارد. این گیاه بیشتر از آنچه اکثر مردم فکر می‌کنند مغذی است. در ادامه به برخی خواص جعفری اشاره می کنیم.

1. جعفری و کاهش التهاب
جعفری برای افرادی که آرتروز دارند بسیار مفید است چون روغنی دارد که ضدالتهاب بوده و می‌تواند به میزان قابل توجهی از التهاب کاسته و درد مفاصل را تسکین بدهد.

2. جعفری منبع خوبی از آنتی‌اکسیدان‌ها
جعفری منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که با آسیب‌های سلولی ناشی از رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند. آنتی‌اکسیدان‌های جعفری شامل لوتئین* Lutein است که با استرس اکسیداتیو oxidative stress در بدن مبارزه می‌کند. جعفری منبع خوبی از ویتامین‌های A و C است که این دو نیز خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند.

* لوتئین Lutein : یک آنتی‌اکسیدان در برخی مواد غذایی مثل سبزیجات برگ‌دار و تیره رنگ مانند کلم برگ و کاهو با برگ‌های سبز تیره یافت می‌شود.

* استرس اکسیداتیو oxidative stress :همان پیروزی رادیکال های آزاد بر دفاع آنتی اکسیدانی بدن است و به نوعی به حمله های بیولوژیک به ارگانیسم بدن تعبیر می شود. به بیان دیگر، استرس اکسیداتیو عدم تعادل میان تولید رادیکال های آزاد و دفاع های آنتی اکسیدانی تعریف می شود.

3. جعفری به پاکسازی طبیعی بدن کمک می کند
جعفری می‌تواند به عملکرد کبد کمک کرده و دفع طبیعی سموم از بدن را بهبود بدهد. جعفری حاوی دو ترکیب به نام‌های آپی ژنین* Apigenin و میریستیسین myristicin (نوعی روغن فرار در جعرفی) است که تولید آنزیم‌های کبد را افزایش می‌دهند.

* آپی ژنین Apigenin :آنتی اکسیدانی که در بسیاری از گیاهان و سبزیجات یافت می شود.

4. جعفری و خاصیت آنتی باکتریال
جعفری، منبع عالی یک آنتی باکتریال به نام کلروفیل* Chlorophyll است که با باکتری‌های بدن مبارزه کرده و می‌تواند عفونت را متوقف کند. جعفری برای نابود کردن باکتری‌های داخل دهان که باعث بد بود شدن آن می‌شوند نیز مفید است، بنابراین جویدن جعفری بعد از غذا می‌تواند کمک کند تنفس‌تان بد بو نشود.

* کلروفیل Chlorophyll :یا سبزینه رنگدانه ای سبز رنگ است که در اکثر گیاهان یا خزه ها یافت می شود.

5. جعفری و کنترل دیابت
در طب سنتی ترکیه از جعفری برای درمان دیابت استفاده می‌شود چون توانایی این گیاه در کنترل قند خون توسط آزمایشات علمی ثابت شده است. محققان، جعفری را روی موش‌هایی که دیابت داشتند تست کردند و دریافتند مصرف جعفری طی یک دوره‌ی یک ماهه توانسته بود قند خون را کاهش بدهد.

6. جعفری و کاهش ریسک سرطان
مصرف منظم جعفری می‌تواند ریسک سرطان را هم کاهش بدهد. جعفری دارای مقادیر زیادی فلاوونوئید (رنگدانه گیاهی) به نام آپی ژنین است که گفته می‌شود به پیشگیری از سرطان‌هایی مانند سرطان پوست، سرطان سینه و سرطان پروستات کمک می‌کند. آپی ژنین هم نوعی آنتی‌اکسیدان است که خاصیت ضدالتهابی دارد.

7. جعفری محافظ قلب و رگ‌های خونی
جعفری برای نابود کردن باکتری‌های داخل دهان که باعث بد بود شدن آن می‌شوند نیز مفید است، بنابراین جویدن جعفری بعد از غذا می‌تواند کمک کند تنفس‌تان بد بو نشود.

اسیدآمینه‌ای به نام هوموسیستئین Homocysteine وجود دارد که می‌تواند به قلب و رگ‌های خونی آسیب بزند و جعفری می‌تواند با آن مبارزه کند. جعفری حاوی مقدار مناسبی از اسید فولیک است که از مقدار هوموسیستئین‌های مضر در خون کم می‌کند. این اتفاق می‌تواند در کمک به پیشگیری از سکته‌ی مغزی و حمله‌ی قلبی مفید باشد.

8. جعفری و تقویت استخوان‌ها
تنها دو قاشق چای‌خوری جعفری بیشتر از 15 درصد از نیاز روزانه‌ی شما به ویتامین K را تأمین می‌کند.بدن از ویتامین K برای تولید پروتئینی به نام اوستئوکلسین استفاده می‌کند. اوستئوکلسین در پروسه‌ی استخوان سازی و تقویت آن‌ها کاربرد دارد. ویتامین K مانع تجمع کلسیم در بافت‌های بدن می‌شود. اگر تجمع کلسیم در بافت‌های بدن زیاد شود می‌تواند بیماری‌های قلبی و عروقی ایجاد کند.

*استئوکلسین Osteocalcin :مهمترین پروتئین غیر کلاژنی در ماتریکس استخوان می باشد که دارای قابلیت اتصال به کلسیم می باشد.

9. جعفری و تقویت سیستم ایمنی
جعفری دارای عناصری است که سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند. کلروفیل موجود در جعفری با عفونت‌های باکتریایی و قارچی مبارزه می‌کند. ویتامین A، تأثیرگذاری سلول‌های سفید خون را بهبود بخشیده و خاصیت آنتی‌اکسیدانی آن نیز به مبارزه با سرطان و حتی علائم پیری کمک می‌کند.

10. جعفری و پیشگیری از سنگ کلیه
جعفری ادرارآور است، یعنی پروسه‌ی جریان مایعات را در بدن بهتر می‌کند. این تأثیر کمک می‌کند از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری شود و مایعات زیادی در بدن جمع نشود. بهبود جریان مایعات در بدن به مبارزه با سنگ صفرا و عفونت‌های ادراری نیز کمک کرده و از نفخ زیاد هم پیشگیری می‌کند.

  پربازدید ترین