• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

از مهندسی بایومتریک انتخابات مطلع شوید؛ تقلب در سیستم های کامپیوتری و اینترنتی بسیار راحت تر و کم هزینه تر است

از مهندسی بایومتریک انتخابات مطلع شوید؛ تقلب در سیستم های کامپیوتری و اینترنتی بسیار راحت تر و کم هزینه تر است

 احزاب سیاسی خواستند تا با استفاده از فناوری بایومتریک از تقلب جلوگیری شود. اما نمی دانند که تقلب در سیستم های کامپیوتری و اینترنتی بسیار راحت تر و کم هزینه تر و بی درد سر تر از تقلب بر روی کاغذ است.

(موسسه «دموکراسی برای افغانستان» به 150 نفر از نامزدها قول موفقیت در انتخابات پارلمانی را داده است.
روزنامه ویسا نوشت: موسسه دموکراسی برای افغانستان که از سوی افراد نزدیک به اشرف غنی رهبری می‌شود نشست مشترکی را با 150 نفر از نامزدهای انتخابات پارلمانی برگزار کرده است.
موسسه دموکراسی برای افغانستان تلاش می‌کند تا موفقیت شماری از نامزدهای انتخابات پارلمانی را صرف نظر از آرای لازم در انتخابات تضمین کند.
روزنامه چاپ کابل تصریح کرد که رهبری این موسسه را «اجمل غنی» پسر عموی اشرف غنی و «داودنورزی» رییس سابق اداره امور ریاست جمهوری بر عهده دارند.
موسسه دموکراسی برای افغانستان از سوی کشورهای غربی حمایت می‌شود و تلاش می‌کند تا به جای چهره‌های جهادی، جوانان طرفدار غرب به پارلمان این کشور راه یابند.
مسوولان این موسسه در چند روز گذشته با 150 نفر از نامزدهای انتخابات پارلمانی در هتل سرینای کابل دیدار و گفتگو کرده و به آنها قول پیروزی در انتخابات پارلمانی را داده است.
سخنگوی پارلمان گفت: موسسه دموکراسی برای افغانستان در قبال پذیرش برخی از شروط به نامزدهای انتخاباتی چنین تعهدی را داده است.
دولت افغانستان بارها از سوی جریان‌های سیاسی و نهادهای ناظر بر روند انتخابات به مداخله در امور کاری کمیسیون انتخابات این کشور متهم شده است.)
این در حالی است که پیش از این نیز افشاگری‌هایی از مداخله خارجی‌ها و اعضای تیم اشرف غنی برای مداخله در انتخابات پارلمانی منتشر شده بود.

احزاب سیاسی به دلیل نگرانی از مداخله دولت در روند انتخابات خواستار استفاده از فناوری بایومتریک شده‌اند تا از تقلب جلوگیری شود. اما نمی دانند که تقلب در سیستم های کامپیوتری و اینترنتی بسیار راحت تر و کم هزینه تر و بی درد سر تر از تقلب بر روی کاغذ است.

سیستم بایومتریک باید از طریق خط اینترنت تمامی دستگاه های موجود را به سیستم مرکزی وصل کند و در سیستم مرکزی نظارت صورت بگیرد، اما در کشوری که هنوز برق در بسیاری از مناطق حتی شهرهای کلان و پایتخت وجود ندارد، چگونه سیستم اینترنتی جوابگو خواهد بود؟

این سیستم را تا زمانی می شود نظارت کرد که آنلاین و وصل باشد اما زمانیکه برق برود و یا خط اینترنت دچار اختلال گردد و یا قطع شود، سیستم ها در حالت آفلاین قرار می گیرد و آنجا است که به راحتی تمامی تذکره های تقلبی ثبت شده و بعدا در پوشه ای جداگانه به سیستم مرکزی منتقل می شود که آن زمان برای نظارت بر تقلب دیر خواهد بود.
این در حالی است که کمیسیون اعلام کرده است که سیستم بایومتریک از اول آفلاین است و بعدا اطلاعات با سیستم مرکزی یکجا خواهد شد.

اینجا است که یک شخص می تواند ده بار هم رای بدهد. زیرا دیتابیسِ شهرت رای دهندگان در این دستگاه ها جابجا نشده و همچنان این دستگاه ها به شبکه نیز وصل نیستند. اگر اطلاعات بعد از انتخابات جمع آوری و یکجا ساخته شود باز هم امکان دستبرد از سوی مسوولان کمیسیون وجود دارد، چون آنها صلاحیت عام و تام دارند که دیتایِ تکراری را پنهان و یا هم نادیده بگیرند.

سال 95 طالبان با نشر تصاویری ثابت کردند که به سیستم بایومتریک مجهز هستند و می توانند در این سیستم بصورت حرفه ای نفوذ کنند. در آن زمان طالبان به سیستم بایومتریک وزارت داخله که مشخصات افراد دولتی و نظامی در آن ثبت می گردید نفوذ کرده و آن را حک کرده بودند و قسمتی از اطلاعات محرمانه دولتی و نظامی را از دستگاه مرکزی ربوده بودند در حالیکه این سیستم دارای محرمیت خاص می باشد و به حمایت کدهای امنیتی اداره می شد.

با این وضعیت دیگر به سیستم بایومتریک نیز اعتمادی نیست زیرا تقلب در این سیستم بسیار راحت تر از سیستم قبلی صورت می گیرد و یقین بدانید که قبل از استفاده از سیستم بایومتریک زمینه استفاده تقلب آن فراهم شده است.

  پربازدید ترین