• چهار شنبه, 05 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نشانه های دخالت مستقیم آمریکایی ها در مهندسی انتخابات افغانستان

نشانه های دخالت مستقیم آمریکایی ها در مهندسی انتخابات افغانستان

انتخابات پارلمانی افغانستان که بتاریخ 28 میزان اعلام شده است، یکبار دیگر توسط آمریکایی ها مهندسی می شود تا در راستای منافع آنان افراد واجد شرایط شان به مجلس افغانستان راه یابند.

در کنار اینکه بسیاری از چهره های سیاسی فعال در صحنه سیاست امروز افغانستان پذیرفته اند که آمریکایی ها در مهندسی انتخابات دخیل هستند و در حقیقت برنامه ریز اصلی آنان می باشند، افرادی مانند عطامحمد نور نیز رسما اعتراف کرده اند که آمریکایی ها نمی گذارند افراد غیر انتخاب شان وارد مجلس شود و یا در انتخابات ریاست جمهوری که به ماه حمل سال آینده موکول شده است، رای بیاورند.
به همین دلیل عطامحمد نور که حتی به ریاست جمهوری هم راضی نمیشد امروز به دنبال چهره ای تکنوکرات غربی است که مورد تایید آمریکایی ها باشد تا وی به عنوان معاونش در انتخابات شرکت کند.
عطا رسما اعتراف کرد که آمریکایی ها آنان را نمی گذارند به قدرت برسند.

در همین حال اعلام شده است که زلمی خلیلزاد نماینده خاص آمریکا در امور افغانستان، دو هفته مانده به انتخابات، برای ده روز در راس یک هیات عالیرتبه سیاسی وارد افغانستان می شود.
ورود خلیلزاد به افغانستان که همزمان می شود با برگزاری انتخابات مجلس، می تواند نشانه ای از دخالت مستقیم آمریکایی ها در مهندسی انتخابات افغانستان باشد.

خلیلزاد که قبلا نیز در این زمینه موفق عمل کرده و بسیاری از رهبران سرکش مجاهدین و مخالفان آمریکایی را آرام نموده و در راستای سیاست های آمریکایی متوازن کرده است، اینبار نیز خواهد توانست به ماموریت خود در مهندسی انتخابات افغانستان موفقانه عمل کند.

از جانب دیگر، ورود برخی عناصر کمک کننده به سیاست های آمریکایی در گسترش تقلب انتخاباتی در انتخابات گذشته افغانستان، نشان دیگری از مهندسی انتخابات مجلس می باشد.
ورود متخصص تقلب در انتخابات، ضیاءالحق امرخیل به حیطه مشاوریت عالی ریاست جمهوری می تواند نشانه بارز مهندسی انتخابات باشد.

در همین حال، برخی از اعضای کمیسیون انتخابات که در روزهای آغازین کارشان، اختلاف جدی با دخالت های علنی حکومت در کمیسیون انتخابات داشتند، این روزها آرام شده و دیگر هیچ واکنشی از خود در برابر دخالت های حکومت نشان نمی دهند. این خود نمایانگر معاملات پشت پرده و امتیاز دادن های وافر به برخی از کمیشنران کمیسیون انتخابات می باشد.

انتصاب عبدالبدیع صیاد با گذشته خوش خدمتی اش به آمریکایی ها به ریاست کمیسیون انتخابات از سوی اشرف غنی، خود نشانه دیگری از دخالت مستقیم حکومت در امور انتخابات محسوب می شود، در حالیکه قرار بود اعضای کمیسیون از میان خودشان یکنفر را به عنوان رییس انتخاب کنند.

در هرصورت از اول مشخص بود که با حضور خارجی ها و عناصر سرسپرده شان در حکومت، هرگز نمی توان به انتخابات آزاد و مستقل و شفاف فکر کرد چه رسد به اینکه زمینه های انتخابات سالم فراهم آید!

  پربازدید ترین