• شنبه, 08 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

قطعه قطعه کردن روزنامه نگار برجسته عربستانی در قنسولگری آل سعود در ترکیه

 قطعه قطعه کردن روزنامه نگار برجسته عربستانی در قنسولگری آل سعود در ترکیه

همزمان با انتشار خبر قتل خاشقجی در رسانه‌ها، یک منبع بلندپایه پلیس ترکیه به وبگاه خبری-تحلیلی میدل ایست آی گفته خاشقجی قبل از قتل به طرز وحشیانه‌ای شکنجه شده و سپس جسد او قطعه قطعه شده است.

سرانجام پس از چند روز گمانه‌زنی درباره سرنوشت مبهم روزنامه‌نگار ناپدیدشده عربستانی، برخی منابع از قتل فجیع او در قنسولگری عربستان در استانبول خبر دادند. به گزارش فرارو، مقامات ترکیه معتقدند جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد عربستانی، که چهار روز پیش در حین مراجعه به قنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شده بود، در داخل قنسولگری به قتل رسیده است.

یکی از منابع ترکیه‌ای به رویترز گفت:" ارزیابی اولیه پلیس ترکیه این است که آقای خاشقچی در داخل قنسولگری عربستان به قتل رسیده است. ما معتقدیم که این قتل از پیش برنامه‌ریزی شده بوده و سپس جسد به خارج از قنسولگری منتقل شده است".

همزمان با انتشار خبر قتل خاشقجی در رسانه‌ها، یک منبع بلندپایه پلیس ترکیه به وبگاه خبری-تحلیلی میدل ایست آی گفته خاشقجی قبل از قتل به طرز وحشیانه‌ای شکنجه شده و سپس جسد او قطعه قطعه شده است. این منبع تصریح کرد: خاشقجی " به طرز وحشیانه‌ای شکنجه، کشته و سپس قطعه قطعه شد. از همه چیز فیلم‌برداری شد تا ثابت شود ماموریت انجام شده است و نوار هم از کشور (ترکیه) خارج شد".

خبرگزاری رویترز گفته ناپدید شدن خاشقجی احتمالا اختلاف در روابط عربستان و ترکیه را عمیق‌تر خواهد کرد. روابط این دو کشور از قبل به دلیل اعزام سربازان ترکیه‌ای به دوحه تش‌آلود بوده است.

پلیس ترکیه گفته همزمان با حضور روزنامه‌نگار مقتول در قنسولگری، 15 عربستانی با دو هواپیمای خصوصی به استانبول آمدند. در همان روز هم استانبول را ترک کردند.

جعبه‌های دیپلماتیک را نمی‌توان باز کرد، اما یک منبع اطلاعاتی ترکیه‌ای به میدل ایست آی گفته او مطمئن است بقایای خاشقجی در درون آن‌ها نبوده است. اخیرا، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، در گفتگو با بلومبرگ ضمن اظهار بی اطلاعی از سرنوشت خاشقجی گفته بود که پلیس ترکیه می‌تواند ساختمان قنسولگری را تفتیش کند.

خاشقجی یکی از منتقدان سرسخت سیاست‌های بن سلمان است و در این اواخر در تبعید خودخواسته در آمریکا به سر می‌‍‌برد. او در روزنامه واشنگتن‌پست یادداشت می‌نوشت. این روزنامه در اعتراض به ناپدید شدن خاشقجی، یک ستون خالی به نام او منتشر کرد و نوشت که اینجا جای یادداشت خاشقجی است.

محمد مختار الشنقیطی، در گفتگو با الجزیره گفته منابع "معتبر" ترکیه‌ای به او اطلاع داده‌اند که ترکیه مدارک معتبری در دست دارد که نشان می‌دهد عربستان و یک کشور دیگر در ترور خاشقجی دست داشته‌اند.

خاشقچی چند روز پیش برای انجام کار‌های مربوط به ازدواجش، به قنسولگری کشورش در استانبول مراجعه کرد، اما پس از ورود به قنسولگری ناپدید شد. نامزد او معتقد است که از قنسولگری خارج نشده است به همین دلیل در برابر آنجا تحصن کرد. مقامات سعودی، اما این ادعا را رد می‌کنند. محمد العتیبی، سرقنسول عربستان در استانبول، ساختمان قنسولگری را برای خبرنگاران رویترز باز کرد و گفت:" مایل هستم تاکید کنم که شهروند جمال در قنسولگری و عربستان سعودی نیست. قنسولگری و سفارت ما تلاش‌هایی برای پیدا کردن او انجام می‌دهد. ما درباره این مسئله نگران هستیم".

  پربازدید ترین