• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

ماموریت جدید هیلی در افغانستان

ماموریت جدید هیلی در افغانستان

نیکی هیلی تنها یک روز پس از این که از سمت خود به عنوان نماینده آمریکا در سازمان ملل استعفا کرد، به  رسانه ها گفت به زودی به افغانستان می رود تا به عنوان مشاور یکی از رهبران جهادی فعالیت کند. گمانه زنی ها حاکی از این است که او احتمالا در کنار گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی قرار بگیرد.

حکمتیار که سال های طولانی در جنگ با حکومت افغانستان بود، سال گذشته به پروسه صلح پیوست و وارد کابل شد.

آمدن هیلی در آغاز سال جدید میلادی به افغانستان در نقش یک مشاور، به دو دلیل حائز اهمیت است:  اول این که او زمانی وارد افغانستان می شود که این کشور، درصدد فراهم آوردن مقدمات انتخابات مهم ریاست جمهوری در ماه جوزا (خرداد) 1398 است.

حضور هیلی در این زمان به منزله عزم جدی کاخ سفید در مهندسی انتخابات به نفع آمریکاست. چه این که بسیاری از صاحب نظران معتقدند با شکل گیری حکومت وحدت ملی، آمریکا به رغم همه تلاش های خود، مجبور شد تا حکومت افغانستان را با شریکی که متحد جمهوری اسلامی ایران به حساب می آمد تقسیم کند و چنین چیزی، در انتخابات بعدی برای آمریکا غیر قابل تحمل خواهد بود. وجه دومی که درباره نیکی هیلی حائز اهمیت است، نوع نگاه و تفکر او در سیاست خارجی آمریکاست. او بخشی از یک تیم سیاسی است که هدف آن، تامین منافع آمریکا به هر قیمتی است.

از نظر این تیم، حقوق بشر، حقوق زنان، دموکراسی و عناوینی از این دست، تنها زمانی اهمیت دارند که منافع آمریکا در قالب آن ها تامین شود. از منظر هیلی و همفکرانش، اگر یک گروه تروریستی، بتواند منافع آمریکا در افغانستان را تامین کند، بهترین گزینه برای حضور در قدرت است حتی اگر این گروه طالبان باشد.

«زلمی خلیل زاد»، سفیر پیشین آمریکا در افغانستان هفته قبل به کابل رفت و روز گذشته نیز طالبان مذاکرات خود را با او در قطر تایید کردند و همه این ها در کنار ورود قریب الوقوع هیلی به کابل، نشانگر این است که آمریکا به طور جدی به دنبال رساندن طالبان یا افراد دیگری با مدل فکری طالبان به قدرت در افغانستان با هدف تامین منافع آمریکا و حذف مطلق دیگر کشورهای ذی دخل در امور این کشور است.

مهندسی این وضعیت، با حمایت آمریکا از حکمتیار و استفاده از ظرفیت او برای نزدیک کردن چهره های مطرح طالبان و نیز بدنه نیروهای طالبان به دولت امکان پذیر خواهد شد.

به این ترتیب، زلمی خلیل زاد با ماموریت به نتیجه رساندن مذاکرات آمریکا با طالبان و خانم هیلی با ماموریت آماده سازی ظرفیت های داخل حکومت برای پذیرش طالبان در حکومت، به زودی فعالیت های گسترده ای در افغانستان خواهند داشت.

  پربازدید ترین