• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

مرگ درد ناک محبوب ترین جنرال افغانستان

مرگ درد ناک محبوب ترین جنرال افغانستان

جنرال رازق اچکزی، فرمانده پولیس قندهار کشته شد. این تکان دهنده خبری بود که امروز از قندهار مخابره شد. خیلی زود منابع تأیید کردند که والی و رئیس امنیت ملی این ولایت نیز کشته شده اند.

این رویداد خیلی ها را شوکه کرد. جنرال رازق از قدرت مندترین جنرالان افغانستان دست کم در جنوب افغانستان بود. او در سال 2002 به نیروهای امنیتی پیوست و بسیار زود به بلند ترین مقام نظامی در جنوب افغانستان یعنی فرماندهی پولیس قندهار دست یافت.

جنرال رازق چندین سال به عنوان فرمانده مرزی در اسپین بولدک قندهار وظیفه اجرا کرد. او بارها از حملات بسیار پیچیده سازماندهی شده انتحاری نجات یافته بود. دست کم سه حمله گروهی و انتحاری بر خانه او سازماندهی شده بود.

طالبان مسئولیت این حمله به عهده گرفته اند. این گروه گفته است هدف از این حمله جنرال رازق بوده است. در این حمله زلمی ویسا والی قندهار و رئیس امنیت ملی این ولایت نیز کشته شدند.

این رویداد حدود ساعت سه امروز اتفاق افتاده است. پس از یک نشست رسمی امنیتی که در آن جنرال اسکات میلر فرمانده عمومی نیروهای حمایت قاطع نیز حضور داشت. در این رویداد دو محافظ جنرال اسکات میلر نیز زخمی شده اند.

این حمله دقیق پس از ختم جلسه امنیتی صورت گرفته است. گفته می شود که محافظان والی قندهار اقدام به این تیر اندازی کردند.

این یک فاجعه برای نیروهای امنیتی افغانستان دست کم در جنوب این کشور بود. جنرال رازق از مخالفان بسیار جدی پاکستان و طالبان بود. او به سرکوب و کشتن طالبان مشهور بود و جدا از قندهار، به ولایت های ارزگان، هلمند و زابل نیز برای سرکوب طالبان می رفت و در هر مأموریت نیز موفق بود.

در این رویداد، فرمانده قول اردوی 205 اتل زخمی شده است. یک خبرنگار نیز در میان کشته شدگان رویداد امروز قندهار هست.

جنرال رازق در در سال 1358 خورشید در ولسوالی سپین بولدک ولایت کندها تولد شده است. او در میان مردم کندها به نام «رئیس صاحب» یاد می‌شد. محبوبیت خاص در میان مردم حتا در شمال و غرب و مرکز افغانستان دارد.

لحظاتی پس از مرگ آقای جنرال رازق، بسیاری از جوانان در شبکه اجتماعی فیس‌بوک، عکس های پروفایل شان را یا سیاه کرده اند و یا عکس آقای رازق را مانده اند. او برای خیلی از جوانان به ویژه سربازان امنیتی، حکم یک قهرمان را داشت.

ولایت قندهار در دوره فرماندهی آقای جنرال رازق، از امنیت بسیار خوبی بر خوردار بود.  قدرت و محبوبیت او سبب شده که حکومت مرکزی نتواند او از وظیفه اش برکنار کند.

در سال جاری آقای رازق، فعالیت های سیاسی اش را نیز به گونه جدی شروع کرده بود. او عضو ائتلاف بزرگ ملی بود و بارها مخالفت اش را با سیاست های حکومت وحدت ملی بیان کرده بود.

هنوز مشخص نیست، این حمله چه زمانی و چگونه طرح ریزی شده است. آما آنچه واضح است این‌که کشته شدن جنرال رازق یک فاجعه بود، دست کم برای نیروهای امنیتی افغانستان.

  پربازدید ترین