• سه شنبه, 29 حوت 1402
    خبرگزاری افغان ایرکا

چرا به جای اسکات میلز، جنرال رازق هدف قرار گرفت؟

چرا به جای اسکات میلز، جنرال رازق هدف قرار گرفت؟

حمله زمانی صورت می‌گیرد که آقای میلز سوار بر هواپیما می‌شود و از آسیب در امان می‌ماند. شاید این معمایی باشد که بتوان رد آقای خلیلزاد سفیر صلح امریکا به افغانستان را نیز در آن دید.

امروز شهر قندهار شاهد حمله وقوع یک خبر تکان‌دهند بود که درنتیجه آن جنرال عبدالرازق، فرمانده پولیس این ولایت و جنرال عبدالمومن حسین‌خیل رییس امنیت ملی این ولایت به شهادت رسیده‌اند.

 این حادثه زمانی صورت گرفته که جنرال اسکات میلز، فرمانده عمومی نیروهای حمایت قاطع ناتو با مقامات محلی ولایت قندهار جلسه داشته است. گفته می‌شود که فرد مهاجم یکی از محافظان زلمی ویسا والی قندهار بوده است. در همین حال،طالبان مسئولیت این رویداد را به عهده گرفته و گفته‌اند که فرد مهاجم از افراد نفوذی آنان بوده است.

جنرال رازق، فرمانده پولیس ولایت قندهار، یکی از جنرالان شجاع و کارکشته‌ای بود که علاوه بر قدرت بالای نظامی‌اش، محبوبیت فراوان مردمی در سرتاسر افغانستان نیز داشت. مردم او را به عنوان یک نظامی قاطع که در برابر تروریزم شجاعانه و بی‌باکانه می‌جنگید، دوست داشتند.
مقاومت سرسختانه‌ی او در جنوب کشور سبب شده بود که این منطقه‌ از امنیت نسبی برخوردار بوده و کم‌تر شاهد جنگ و کشتار طالبان و سایر گروه‌های افراطی باشد.

ابهامات پشت پرده حمله به قندهار
- برگزاری نشست فرمانده نیروهای حمایت قاطع( اسکات میلز) با مقامات محلی قندهار و همزمان وقوع این حمله، سوال برانگیز به نظر می‌رسد؛ بویژه این‌که حمله زمانی صورت می‌گیرد که آقای میلز سوار بر هواپیما می‌شود و از آسیب در امان می‌ماند. شاید این معمایی باشد که بتوان رد آقای خلیلزاد سفیر صلح امریکا به افغانستان را نیز در آن دید؛ چه این‌که امریکایی‌ها عناصری درشت و مقاوم داخلی در برابر سیاست‌های‌شان را در افغانستان، در صورت امکان از میان بر می‌دارند.

 - دست‌های داخلی نیز ممکن در عقب این ماجرا قرار داشته باشد. به این دلیل که جنرال رازق، یکی از منتقدان جدی و نترس حکومت بود که در ایجاد ائتلاف بزرگ ملی افغانستان نیز سهم برجسته‌ای داشت. از همین‌رو است که عطامحمد نور، یکی از اعضای برجسته ائتلاف بزرگ ملی هم شهادت آقای رازق را «توطئه حریفانش و مقامات بلندپایه حکومت» دانسته است. با این حساب نمی‌توان نقش عناصر داخلی را نیز در رویداد امروز قندهار از نظر دور داشت.

- شاید حکومت افغانستان محاسبه کرده باشد که با برداشتن جنرال رازق این سد محکم و نفوذ ناپذیر در برابر تروریزم داخلی و خارجی، یک مانع جدی حکومتی را برای همیشه از میان برداشته باشد. اما قضاوت هنوز زود است؛ شاید شهادت رازق، پایه‌های حکومت را بیش‌تر از پیش لرزان کند و نبود رازق تاوان بزرگی برای حکومت داشته باشد.

در یک نظر، حمله امروز در ساختمان ولایت قندهار، پیچیده، مرموز و جهت‌دار به نظر می‌رسد. اکنون پرسش‌های زیادی ذهن مردم را در برگرفته که در نبود جنرال کارکشته‌ای همچون جنرال عبدالرارزق، سرنوشت جنوب کشور- که پیش از جنرال رازق پناهگاه امن طالبان بود- چه خواهد شد!

  پربازدید ترین