• سه شنبه, 29 حوت 1402
    خبرگزاری افغان ایرکا

عطامحمد نور: سناریوی 2014 در حال تکرار شدن است

عطامحمد نور: سناریوی 2014 در حال تکرار شدن است

رئیس اجرایی جمعیت اسلامی افغانستان می‌گوید که سناریوی 2014 در حال تکرار شدن است و انتخابات جاری پر از تقلب خواهد بود.

عطامحمد نور در صفحه فیس بوک خود نگاشته است:”بمنظور تقویت مردم سالاری و احترام به اراده مردم، در پروسه‌ی انتخاب نمایندگان مردم در ولسی جرگه، اشتراک نمودیم. اما ساز و برگی که برای تقلب چیده شده بوضوح نشان میدهد که سناریوی 2014 در حال تکرار است”

او گفته است، با آنکه بایومتریک فرصت خوبی برای شفافیت انتخابات بود، اما نه تنها دستگاه های وارد شده که کاربران آن نیز مشکل جدی در استفاده آن دارند.

آقای نور گفته است:”مراکز رای دهی که باییست راس ساعت 7 صبح امروز در سراسر کشور باز می‌شد، در بسا نقاط با تاخیر یک یا دو ساعت و در برخی نقاط تا هنوز که ساعت 11:30 پیش از چاشت است باز نشده است و در برخی مراکزی که باز شده مواد اساس انتخابات وجود ندارد و در ‌شماری از مراکز هم در ساعات اول، مواد اساس تمام شده است.”

او گفته است که هنگام مراجعه رای دهندگان در همان مراکز رای دهی که در تذکره های شان استیکر نصب شده بود، مشخصات شان با لیست آن مراکز یا همخوانی ندارد و یا هم اصلا اسم رای دهنده‌های همان مراکز در لیست وجود ندارد که سبب خشم و دل‌سردی مردم و بازگشت آنها بدون بکار بستن رای شان شده است.

رئیس اجرایی جمعیت اسلامی گفته است که در ولایت بلخ برای یک نامزد مشخص در یک اقدام جانبدارانه و برخلاف پالیسی کمیسیون انتخابات و نیرو های امنیتی، به دستور حکومت مرکزی، نیروهای های قول اردوی 209 شاهین بصورت ویژه غرض تامین امنیت یک مرکز رای دهی‌‌ در یک قریه و زادگاه یک نامزد مشخص، جابجا شده اند. درحالیکه اگر تصمیم چنین بود، چرا برای بقیه نامزد ها این امتیاز وجود ندارد؟

او می‌گوید که با ذکر این تخطی‌ها، برآیند انتخابات همراه با تقلب که در آن حق تلفی صورت گیرد، حق طلبی گسترده‌یی را در پی خواهد داشت و پاسخگوی آن کمیسیون انتخابات و حکومت افغانستان است.

  پربازدید ترین