• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

دومین روز رای دهی در انتخابات پارلمانی در افغانستان آغاز شد

دومین روز رای دهی در انتخابات پارلمانی در افغانستان آغاز شد

روند رای‌دهی در انتخابات پارلمانی برای دومین روز برگزار شده است. کمیسیون انتخابات کشور گفته است که در 401 مرکز رای‌دهی که روز گذشته به دلیل وجود مشکلات فنی و یا تهدیدات امنیتی بسته بود، امروز ( یک‌شنبه 29 میزان)، رای‌دهی انجام خواهد شد.

عبدالبدیع صیاد رییس کمیسیون مستقل انتخابات شب گذشته گفت که بیش از سه میلیون تن در روز گذشته در این انتخابات رای داده‌اند.

وجود مشکلاتی مانند نبودن اوراق رای‌دهی، فعال نبودن دستگاه‌های بایومتریک و حاضرنشدن کارمندان مراکز رای‌دهی موجب شد تا بسیاری از مراکز رای‌دهی با تاخیری چند ساعته باز شود. 401 مرکز رای‌دهی به شمول 45 مرکز در کابل بسته بماند که در نتیجه کمیسیون انتخابات تصمیم گرفت تا رای‌دهی در این مراکز امروز انجام شود.

کمیسیون انتخابات پیش بینی کرده است که امروز با پایان یافتن رای‌دهی در این مراکز، مجموع رقم رای دهندگان از مرز 5 میلیون خواهد گذشت. برای شرکت در این انتخابات 8 میلیون و 800 هزار تن ثبت نام کرده بودند.

وزارت داخله تایید کرده است که روز گذشته در جریان برگزاری انتخابات پارلمانی دست کم 36 تن در 192 حادثه امنیتی در سراسر کشور کشته شدند.

در یکی از این حملات به یک مرکز رای‌دهی در شهر کابل، دست کم 15 تن از جمله پنج پولیس کشته شدند. این حمله توسط یک مهاجم انتحاری در مقابل دروازه ورودی یک مرکز رای‌دهی صورت گرفت.

طالبان مسوولیت حملات روز گذشته را برعهده گرفته است.

ناامنی یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌ها برای برگزاری انتخابات پارلمانی در کشور بود. دولت گفته بود که بیش از 60 هزار نیروی  امنیتی را موظف ساخته است تا امنیت این انتخابات را تامین کنند.

  پربازدید ترین