• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

رئیس کمیسیون انتخابات: در روز اول انتخابات بیش از 3 میلیون نفر رای داده اند

رئیس کمیسیون انتخابات: در روز اول انتخابات بیش از 3 میلیون نفر رای داده اند

مسئولان کمیسیون انتخابات می‌گویند که در روز نخست رای‌دهی بیش از 3 میلیون نفر به پای صندوق های رای‌دهی رفته اند و به کاندید مورد نظر خود رای‌ داده اند.

گلاجان عبدالبدیع صیاد، رئیس کمیسیون انتخابات که ناوقت شب گذشته در یک نشست خبری صحبت می‌کرد، گفت که بیشتر رای دهنده‌گان در ولایت های کابل، هرات، دایکندی، ننگرهار به پای صندوق رای رفته اند و کمترین اشتراک کنندگان نیز در ولایت ارزگان بوده است.

رئیس کمیسیون انتخابات افزود که در ولایت کابل حدود یک میلیون نفر در روز نخست انتخابات رای داده اند و هم‌چنان در بیش از 45 مرکز نیز به دلیل مشکلات تخنیکی و مدیریتی انتخابات برگزار نشده است.

به گفته‌ی آقای صیاد:”پنج مرکز در نورستان، سه مرکز درولایت پروان، یک مرکز در بامیان، شانزده مرکز در ولایت میدان وردک، یک مرکز در لوگر، 54 مرکز درولایت غور، هفتاد و شش مرکز در ولایت بادغیس، چهار مرکز در سمنگان، شش مرکز در ولایت سرپل، دو مرکز در ولایت جوزجان ، ده مرکز در ولایت فاریاب،  شش مرکز در ولایت ننگرهار، هفت مرکز در ولایت لغمان، پانزده مرکز در ولایت بغلان، پنجاه ویک مرکز در ولایت پکتیا، چهل و پنج مرکز در ولایت کابل به دلایل مشکلات تخنیکی و تهدیدات بلند امنیتی برگزار نشده است  و به روز یک شنبه انتخابات برگزار خواهد شد.”

او افزود که از میان بیش از 4900 مرکز که روز گذشته در آن انتخباات برگزار شده بود، ارقام 253 مرکز آن بنابر مشکلات ارتباطی به کمیسیون گزارش نشده است و در 401 مرکز دیگر، نسبت به مشکلات تخنیکی و یا هم تهدیدات امنیتی انتخابات برگزار نشده است که امروز یک شنبه (29میزان) در آن انتخابات برگزار می‌شود.

آقای صیاد در نشست شب گذشته از حضور زنان در پای صندوق‌های رای‌دهی نیز ابراز خرسندی کرد و گفت که 53 درصد اشتراک کنندگان درولایت جوزجان را زنان تشکیل داده است. به گفتۀ او کمترین حضور را بانوان در ولایت زابل داشته که 9 درصد بوده است. حضور زنان در ولایات کابل، بامیان، هرات و ننگرهار نیز به گونه گسترده بوده است.

رئیس کمیسیون انتخابات، انتخابات روز گذشته را بهتر از دوره‌های قبل دانست و گفت که انتخابات هیچ‌گاهی به دور دوم کشانیده نمی‌شود، زیرا کمیسیون از تمام امکانات در دست داشته‌ی خود برای فراهم سازی زمینه رای‌دهی استفاده کرده است.

روز گذشته گزارش‌های از ولایات مختلف از جمله کابل حاکی از آن بود که در اکثر مراکز رای‌دهی سیستم بایومتریک با مشکلات گسترده رو به رو بود. رئیس کمیسیون انتخابات می‌گوید:” ما در شرایطی از انتخابات اطمنان دادیم که تمام آمادگی‌ها به گونه نرمال گرفته شده بود، اما احزاب فشار آورد که بایومتریک استفاده شود و ما در شرایط خیلی حساس یک بار بزرگ را پذیرفتیم، و در جریان چند روز آمادگی را برای استفاده این سیستم گرفتیم این گونه مشکلات عادی است.”

عبدالله عبدالله، رییس اجرائی حکومت وحدت ملی نیز حضور گستردۀ مردم در انتخابات روز گذشته را قدر دانی کرده گفت که حضور پرشور مردم  نشان داد که مردم از میان خشونت و تروریسم، دموکراسی و مردم سالاری را می‌خواهند.

 در همین حال، نهادهای بین الملی از جمله یوناما نیز از نهادهای ناظر انتخابات، احزاب سیاسی، نامزدان و رای‌دهندگان خواسته است تا نقش فعال، آگاهانه و سازنده را در روزهای آینده برای صیانت از اعتبار روند انتخابات و شمارش دقیق اوراق رای‌دهی بازی کنند.

دومین روز انتخابات پارلمانی نیز امروز در 14 ولایت افغانستان آغاز شد. هر چند امروز نیز این روند با مشکلاتی رو به رو است.

  پربازدید ترین