• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

کمیسیون انتخابات: 145مرکز رای دهی امروز نیز باز نشدند

کمیسیون انتخابات: 145مرکز رای دهی امروز نیز باز نشدند

کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید، روند رای‌دهی امروز یک‌شنبه، تنها در 256 مرکز و در 22 ولایت کشور، دنبال شده است. عبدالعزیز ابراهیمی، معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات به 8 صبح گفت که  145 مرکز باقی‌مانده به دلیل تهدیدات امنیتی همچنان مسدود مانده‌اند.  

همزمان با این، مسوولان محلی ولایت ننگرهار گفته مراکز رای‌دهی در 14 مرکز این ولایت باز نشده‌ است. به گفته مسوولان ولایت ننگرهار، این مراکز در ولسوالی‌های خوگیانی، بتی کوت، شینواری، لعل پور، نازیان و اسپین غر قرار دارند.

نجیب دانش سخنگوی وزارت امور داخله نیز ساعات پیش در یک نشست خبری در کابل گفت: « بربنیاد آخرین گزارش‌ها، روند رای دهی در 253 مرکز در 21 ولایت کشور که از صبح امروز آغاز شده بود، بدون کدام تهدید امنیتی جریان دارد.» آمار کمیسیون انتخابات و وزارت امور داخله با هم همخوانی ندارد و متفاوت است.

هرچند مسوولان امنیتی، «تهدیدات امنیتی» را دلیل برگزار نشدن روند رای دهی در برخی از مراکز خوانده‌اند اما فرمانده قول اردوی 207 ظفر با نشر اعلامیه‌ای گفته است که برگزار نشدن روز دوم انتخابات در غرب کشور، ربطی به ناامنی‌ها ندارد.

نورالله قادری، فرمانده قول اردوی 207 ظفر گفته است: «مراکز رای دهی به خاطر مشکلات تخنیکی از سوی کمسیون مستقل انتخابات مسدود ماندند؛ درغیر آن تامین امنیت مانع باز شدن مراکز رای‌دهی نشده است.»

جنرال اخترابراهیمی، معین ارشد امنیتی وزارت امور داخله نیز در پایان روز گذشته در یک نشست خبری اطمینان داد که امنیت همه مراکز مسدود مانده در جریان روز اول انتخابات از سوی نیروهای امنیتی تامین می‌شود. او گفت که مردم می‌توانند در جریان امروز یک‌شنبه با خیال راحت در مراکز رای‌دهی حاضر شوند.

این درحالی‌ست که به گفته عبدالعزیز ابراهیمی، معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات، روند رای‌دهی ساعت شش امروز پایان می‌یابد و به دنبال آن، روند شمارش آرا در مراکز رای‌دهی و انتقال صندوق‌ها به مراکز ولایات آغاز می‌شود.

گفتنی‌ست که نخستین مرحله شمارش آرا به محض ختم روند رای دهی با حضور ناظران در مراکز رای‌دهی آغاز می‌شود. مطابق به تقویم انتخابات، نتایج ابتدایی انتخابات تا 19 ماه عقرب و نتایج نهایی در 29 ماه قوس همگانی می‌شود.

  پربازدید ترین