• پنج شنبه, 30 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

احزاب سیاسی: نتایج انتخابات را در جاهایی که بایومتریک نشده قبول نداریم

احزاب سیاسی: نتایج انتخابات را در جاهایی که بایومتریک نشده قبول نداریم

احزاب سیاسی می‌گویند در مراکز  و محل‌های رای دهی که از دستگاه بایومتریک درست استفاده نشده است نتایج انتخابات در این جاها برای آنها قابل قبول نیست.

روند انتخابات پارلمانی شب گذشته پایان یافت. کمبود اوراق رای دهی، نارسایی در استفاده از بایومتریک و تاخیر در بازشدن مراکز رای دهی از نارسایی‌های این انتخابات بود که از آن انتقاد می‌شود.

احزاب سیاسی نیز در پیوند به این نارسایی واکنش نشان داده است. محمد ناطقی از سخنگویان احزاب سیاسی که ساعتی پیش درکابل با خبرنگاران صحبت کرد گفت:”استفاده از بایومتریک از خواست های مهم احزاب سیاسی در انتخابات بود، دلایل زیادی وجود دارد درجاهایی که از بایومتریک درست استفاده شده در آنجاها رای تکراری استفاده نشده و درجاهای که از بایومتریک استفاده نشده این مشکل وجود دارد و نتایج آن برای احزاب سیاسی قابل قبول نیست.”

ناطقی همچنان گفت، درجاهایی که بایومتریک نشده عمدا سازمان دهی شده بوده که از در آنجاها از دستگاه بایومتریک استفاده نشود.

در کنار مشکلات در استفاده از دستگاه بایومتریک، احزاب سیاسی از کمبود اوراق رای دهی و فرستاده شدن برگه رای دهی یک مرکز به مرکز دیگر، تاخیر در باز شدن مراکز رای دهی و کارکرد ناظران انتخاباتی که به باور احزاب سیاسی از انتخابات درست نظارت نکرده اند، نیز انتقاد می‌کند.

احزاب سیاسی می‌گوید استفاده درست از بایومتریک یکی از ماده های اصلی پیشنهاد آنها پیش از برگزاری انتخابات به کمیسیون مستقل انتخابات بود؛ اما در بیست و هشتم میزان از بایومتریک به درستی استفاده نشده است.

احزاب سیاسی می‌گویند درجاهایی که بایومتریک به درستی صورت نگرفته است نتایج در آن مراکز و محل‌های رای دهی را  قبول ندارند؛ اما کمیسیون انتخابات می‌گوید آموزگارانِ که کارمندان موقت انتخابات بودند برای آموزش آنها برای استفاده از بایومتریک وقت بیشتر نبود و نیز در روز رای دهی زورمندان، کارمندان انتخابات را تهدید کردند که از بایومتریک استفاده نکنند.

نامزدان نیز از نارسایی‌ها در روند رای دهی انتقاد می‌کنند و از سوی هم تاکنون هزاران شکایت به کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی نیز صورت گرفته است.

کمیسیون انتخابات گفته است که در حدود 4 میلیون در 32 ولایت در انتخابات پارلمانی شرکت کرده اند و نتایج ابتدایی آن دو هفته بعد اعلام می‌شود و نتایج نهایی در اواخر ماه قوس اعلام خواهد شد.

  پربازدید ترین