• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

روایتی دیگر از کشته شدن جنرال رازق

در این شکی نیست که جنرال عبدالرازق، فرمانده پیشین پولیس ولایت قندهار، از چند سال بدین‌سو به یکی از قدرتمندترین جنرال‌های تاثیر گذار، پرنفوذ و کاریزماتیک در جنوب افغانستان مبدل گردیده بود و کارکردهای خوب وی در بخش تامین امنیت، توانسته بود که وی را بیش‌تر زبان‌زد خاص و عام نماید.

جنرال رازق زمانی به فرماندهی امنیه قندهار رسید که این ولایت زیر حمله‌های شدید گروه طالبان قرار داشت و حتی آن گروه در نزدیکی‌های مرکز ولایت رسیده بود؛ اما آقای رازق در مدت کوتاهی نه تنها طالبان را در این ولایت تارونار کرد؛ بل‌که قندهار را به یکی از ولایت‌ها امن افغانستان تبدیل کرد.

جنرال رازق که به فرمانده طالب‌کش در جنوب افغانستان مشهور بوده و دشمنی دیرینه‌ای با رهبران گروه طالبان داشت، حتی آن گروه را در هم‌کاری با مسؤولان امنیتی در ولایت‌های هم‌جوار قندهار نیز سرکوب و فضا را برای به وجود آمدن یک امنیت نسبی درآن مکان‌ها، نیز مهیا ساخته بود.

جنرال رازق به همان اندازه که فضا را در جنوب افغانستان برای فعالیت‌های گروه طالبان تنگ کرده بود، به همان اندازۀ نیز رهبری طالبان در صدد ترور دشمن قسم خوردۀ شان بود که ده‌‌ها بار قصد کشتن وی را کردند.

در نهایت؛ اما جنرال عبدال‌رازق که به روز پنجشنبه هفتۀ گذشته در یک نشست امنیتی که به‌خاطر تامین امنیت انتخابات در مقر ولایت قندهار اشتراک کرده بود و در آن بر علاوۀ والی و رییس امنیت آن ولایت، جنرال سکات میلر، فرمان‌ده نیروهای خارجی در افغانستان نیز حضور داشت، بگونۀ مرموزی به شهادت رسید.

مقام‌های می‌گویند که نگهبان والی قندهار که به تازگی به کار گماشته شده بود، بالای جنرال عبدال‌رازق، فرمان‌ده امنیه ولایت قندهار شلیک کرد و در نهایت او به شهادت رسیده‌ و در عین زمان طالبان مسؤولیت این حمله را بردوش گرفتند و ادعا کردند که نگه‌بان والی از جمله افراد نفوذی آن گروه بوده‌است.

هرچند در دقیقه‌ها نخست این حادثه، برخی‌ها گفتند که جنرال رازق توسط نیروهای خارجی پس از آن‌که مشاجره‌ای میان او و جنرال میلر بر سر موضوع خط دیورند می‌گردد، به شهادت رسیده، اما در نهایت این گفته‌ها توسط مقام‌ها در ناتو و دولت افغانستان رد گردید و داکتر عبدالله، رییس اجرایی افغانستان، ام‌روز در نشستی گفت که این گزارش‌ها اساس و پای‌گاه ندارد و آن را یک توطیه خواند.
آقای عبدالله گفت که یک توطیه، ترور جنرال رازق بود و توطیه دیگر دشمنان این است تا ما را با دوست‌های بین‌المللی ما به جان هم بی‌اندازند؛ زیرا در حال حاضر یک صف واحد میان مردم افغانستان و حامیان جهانی‌اش به میان آمده‌است.

هیچ کس در مورد آن‌چه که در آن نشست امنیتی گذشت و این‌که آیا واقعا جنرال رازق توسط نگهبان والی قندهار به شهادت رسید، هیچ چیزی نمی‌داند و در حال حاضر شهروندان افغانستان در سردرگمی به سر می‌برند؛ اما اظهارات مقام‌های دولت افغانستان و برخی از منابع معتبر دیگر تاکید بر به شهادت رسیدن آقای رازق توسط نگهبان والی قندهار دارد و معصوم استانکزی، رییس عمومی امنیت کشور که ام‌روز به قندهار به سر می‌برد، تنها گفت فردی که بالای جنرال رازق شلیک کرده، 15 دقیقۀ قبل با آن سوی خط دیورند تماس گرفته‌است.

در عین زمان، رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین امنیت افغانستان نیز در صفحۀ اجتماعی فیسبوکش جزییات تازه‌ای را در مورد فردی که بالای جنرال رازق شلیک نموده، فاش می‌سازد.

آقای نبیل به اساس منابع‌اش در بین طالبان در مورد پلان حمله تروریستی که منجر به شهادت جنرال رازق گردید، می‌گوید” حمله کننده که جنرال عبدال‌رازق را به شهادت رسانید، در مرکز تروریستى الحمزه (مرکز آموزشی حمله کننده‌های انتحاری) آموزش دیده بود.
او در مورد مرکز تروریستی معلومات می‌دهد که این مرکزتحت نظارت مستقیم تاج میرجواد مشهور به مولوی ذبیح الله که رابطه نزدیک با سازمان استخبارات پاکستان،ISI و شبکه حقانی دارد، می‌باشد.”

رییس پیشین امنیت ملی کشور می‌گوید” تاج‌میر مشهور به مولوی ذبیح الله چند سال قبل و پیش از عملیات ضرب عضب در انفجار که ناشی از اشتباهی در یک آزمایش مواد انفجاری که با هم‌کاری متخصصین عرب به راه انداخته شده بود، از ناحیه چشم در ساحه میرعلی وزیر ستان شمالى زخم برداشت. ISI نامبرده را با پاسپورت پاکستانی جهت تدوای چشم‌هایش حتی به سریلانکا فرستاد، اما نتیجه بخش نبود و اکنون او در پیشاور بوده و افراد سرسپرده وی در مناطق مسکونی پاکستان و مناطق قبایلی فعالیت دارند.”

آقای نبیل ادامه می‌دهد که اما اصل برنامه ترور جنرال رازق توسط ملا شیرین، یکی از اعضای شورای کویته طالبان، در تبانی با ISI و هم‌کارى یک تن از نگهبانان والى قندهار( که فرد مهاجم را از خویشاوندان خود معرفى و در جمع محافظین استخدام نموده بود) و یک ساعت قبل از وقوع حادثه از شهر قندهار فرار نموده، طرح ریزی گردیده است. باید گفت که ملا شیرین رابطه تنگاتنگ با سراج الدین حقانی نیز دارد و فعلن مسوول استخبارات بوده و در شهر کویته پاکستان بود وباش دارد.
او می‌گوید که در سال 2009 یک عضو شبکۀ حقانی در ولایت خوست نیز با استفاده از اسم مستعار ابودجانه حمله انتحاری انجام داده بود که در حال حاضر نیز عین اسم مستعار ابودوجانه به مهاجم که بالای جنرال رازق حمله نموده، داده شده‌است.

به گزارش خامه پرس، آقای نبیل همچنان می‌گوید که والی قندهار در حال حاضر تحت مداوا قرار دارد و افزوده که باید در قبال پرسش‌های جدی، جوابگو باشد و به کدام دلیل، یک پسر بچۀ هفده ساله در مدت یک و نیم ماه آن‌قدر محبوب القلوب والی می‌گردد که به چنین مجالس راه یافته و سلاح کلکوف والی را با خود حمل می‌نماید.
وی نیز به طور جدی از دولت افغانستان و امریکا خواسته تا تاج‌میر و شیرین را دستگیر و به افغانستان برگردند.

  پربازدید ترین