• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

«مغز متفکر عملیات» قتل «خاشقچی» شناسایی شد

 «مغز متفکر عملیات» قتل «خاشقچی» شناسایی شد

یک روزنامه ترکیه با شناسایی یکی دیگر از عوامل اصلی پرونده روزنامه‌نگار سعودی، گزارش داد که وی وابسته نظامی کنسولگری ریاض در استانبول و مغز متفکر طرح قتل وی بوده است.

روزنامه «صاباح» چاپ ترکیه امروز (سه‌شنبه) از یک مظنون دیگر در پرونده «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار مقتول در کنسولگری سعودی در استانبول پرده برداشته و گزارش داد که وی مغز متفکر طرح قتل وی و حلقه ارتباط بین جوخه مرگ 15 نفره با استخبارات سعودی بوده است.

بر این اساس، «احمد المزینی» وابسته نظامی در کنسولگری سعودی در استانبول، یک روز بعد از اولین مراجعه خاشقچی به این ساختمان در تاریخ 28 سپتامبر، به ریاض سفر کرده و با «بدر العساکر» رئیس دفتر ولی‌عهد سعودی و «احمد العسیری» معاون وقت استخبارات این کشور دیدار می‌کند.

روزنامه صاباح می‌گوید وی در این سفر اطلاعات و دستورات لازم برای نحوه برخورد با خاشقچی حین مراجعه دوم جهت دریافت مدارک ازدواجو بازگرداندن وی به ریاض را دریافت می‌کند. المزینی در تاریخ یکم اکتبر (نهم مهر) یک روز قبل از کشته شدن خاشقچی در کنسولگری، به استانبول باز می‌گردد.

این روزنامه با بررسی فیلم دوربین‌های مداربسته فرودگاه استانبول، تصویری از المزینی را به عنوان مدرکی برای خروج وی از این کشور و بازگشت آن در تاریخ یک اکتبر منتشر کرد.

این روزنامه با بررسی فیلم دوربین‌های مداربسته فرودگاه استانبول، تصویری از المزینی را به عنوان مدرکی برای خروج وی از این کشور و بازگشت آن در تاریخ یک اکتبر منتشر کرد.

صاباح با بیان اینکه وی دستوری برای تشکیل تیم 15 نفره جهت بازگرداندن یا قتل خاشقچی دریافت کرده بود، بعد از بازگشت به استانبول، این دستور را به «محمد العتیبی» سرکنسول سعودی ابلاغ کرده است.

المزینی، عصر روز 2 اکتبر مصادف با مفقود شدن خاشقچی، استانبول را از طریق فرودگاه آتاتورک به مقصد ریاض ترک کرد. روزنامه صاباح به دلیل نوع شغل وی و ارتباطاتی که قبل و بعد از قتل خاشقچی برقرار کرده، لقب «مغز متفکر عملیات» را به المزینی داد.

در ادامه این گزارش آمده است که المزینی به طور مستقل از جوخه مرگ 15 نفره فعالیت کرده و حتی به همراه آنها در یک هواپیما به استانبول بازنگشته تا امنیت عملیات به خطر نیافتد.

بعد از نزدیک به سه هفته از ورودِ بی بازگشت این روزنامه‌نگار سعودی به داخل کنسولگری ریاض در استانبول، مقامات این کشور با انتشار بیانیه‌ای اعتراف کردند که خاشقچی در پی درگیری داخل این ساختمان کشته شده است. این در حالی است که در تمام این مدت سعودی‌ها نه تنها منکر مرگ وی می‌شدند بلکه اصرار می‌کردند خاشقچی از کنسولگری خارج شده است.

در بیانیه دیوان سلطنتی سعودی ادعا شده که خاشقچی بعد از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول، با عده‌ای که قصد «ترغیب کردن» وی برای «بازگشت» به ریاض را داشتند، درگیر شده و نهایتا در پی یک «اشتباه» مرده است.

تیم تحقیقاتی ترکیه شامل بازرسان و نیروهای امنیتی این کشور دو بار جهت انجام تفتیش حول پرونده مفقود شدن خاشقچی، وارد ساختمان کنسولگری سعودی در استانبول شده‌اند (+). پلیس ترکیه با ظن اینکه سه خودرو متعلق به کنسولگری سعودی در استانبول مفقود شده، دو منطقه (جنگل بلگراد و مزرعه‌ای در شهر یالووا) در نزدیکی شهر استانبول را بازرسی کرد.

بعد از گزارش «نیویورک تایمز» مبنی بر به قتل رسیدن سپس تکه تکه شدن جسد خاشقچی برای انتقال راحت‌تر به بیرون از ساختمان کنسولگری، روزنامه «صاباح» ترکیه نیز بامداد چهارشنبه با انتشار نام و تصویر 15 سعودی مشکوک به دست داشتن در پرونده خاشقچی، جزئیاتی جدید و تکان‌دهنده از این ماجرا منتشر کرد.

  پربازدید ترین