• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

انتخابات به تأخیر افتادۀ مجلس در قندهار فردا برگزار می شود

 انتخابات به تأخیر افتادۀ مجلس در قندهار فردا برگزار می شود

قرار است انتخابات به تأخیر افتادۀ مجلس نماینده‌گان در قندهار، فردا (شنبه، 5 عقرب) برگزار شود.

انتخابات مجلس نماینده‌گان، شنبۀ هفتۀ گذشته در 32 ولایت کشور برگزار شد – اما در ولایت قندهار بدلیل رویدادی که در آن جنرال عبدالرازق، فرماندۀ پیشین پولیس این ولایت کشته شد، این انتخابات برای یک هفته به تآخیر افتاد.

مسؤولان کمیسیون مستقل انتخابات در ولایت قندهار و مقام‌های محلی این ولایت، اکنون می‌گویند که تمامی آماده‌گی‌ها برای برگزاری این انتخابات گرفته شده‌اند.

ریس دفتر کمیسیون انتخابات در قندهار، می‌گوید که انتخابات در 173مرکز برگزار خواهد شد و از این میان بیش از ده مرکز در پنج ولسوالی قندهار باتهدیدهای بلند امنیتی روبه‌رو استند.

نعمت الله وردک، در این باره می‌افزاید: «ما از این تجربه گرفتیم، در جایی که مشکلات بود مشکلات حل شده و به همین منظور یک تیم هم از مرکز به این ولایت آمده است.»

انتخابات مجلس، در ولسوالی‌های معروف و نیش قندهار به دلیل ثبت نشدن نام‌های رأی‌دهنده گان برگزار نخواهد شد، اما در پانزده ولسوالی دیگر ولایت قندهار – مشمول مرکز این ولایت – انتخابات برگزار خواهد شد.

عبدالحنان منیب، معاون والی قندهار می‌گوید: «کاملأ تدابیر امنیتی گرفته شده است؛ ما از مردم می‌خواهیم که این یک پروسۀ ملی است و باید سرنوشت خود را خودشان تعیین کنند.»

همزان با این، عبدالبدیع صیاد، رییس کمیسیون مستقل انتخابات که پس از چاشت امروز در یک نشست خبری در قندهار سخن می‎‌زد، تأکید کرد که کمی‌ کاستی‌هایی‌که در انتخابات در دیگر ولایت‌ها وجود داشتند، در انتخابات ولایت قندهار وجود نخواهند داشت.

او از مردم قندهار خواست که به گونۀ گسترده در این انتخابات شرکت کنند و نماینده‌گانی را برگزینند که به گفتۀ او شایستگی نماینده‌گی از مردم را داشته باشند.

در همین حال، باشنده‌گان قندهار می‌گویند که کمیسیون انتخابات باید از تجربه‌های انتخابات هفتۀ پیش در دیگر ولایت‌ها آموخته باشد و از تکرار مشکلات آن، در قندهار جلوگیری کند.

قدرت الله، یکی از باشنده‌گان قندهار گفت: «در دیگر ولایت‌ها روند انتخابات با مشکل روبه‌رو بود، ما نمی‌خواهیم این مشکلات در قندهار تکرار شوند.»

محمد ولی که هفتاد سال عمر دارد، در شهر قندهار دکان قصابی دارد. او از دهه‌ها جنگ و نابسامانی در کشور سخن می‌گوید و می‌افزاید که برای تغییر و فردای بهتر، به پای صندوق‌های رأی خواهد رفت: «باید به کسی رأی داد که او برای مرم خدمت کند، نه برای جیب خود.»

111نامزد برای راه یابی به 11 کرسی مجلس که سه کرسی آن مربوط به زنان می‌شود در ولایت قندهار به رقابت خواهند پرداخت.

در قندهار، بیش از 567 هزار تن برای شرکت در انتخابات ثبت نام کرده‌اند.

  پربازدید ترین