• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

انتخابات پارلمانی در قندهار؛ حضور پررنگ مردم پای صندوق های رای

انتخابات پارلمانی در قندهار؛ حضور پررنگ مردم پای صندوق های رای

انتخابات پارلمانی در ولایت قندهار پس از یک هفته تاخیر امروز شنبه (5عقرب) در 173 مرکز رای دهی در این ولایت برگزار شد. انتخابات پارلمانی در ولایت قندهار به دلیل کشته شدن جنرال رازق فرمانده نیرومند پولیس قندهار در 26 میزان، برای یک هفته به تأخیر افتاد.

براساس آمار کمیسیون انتخابات افغانستان، 557 هزار نفر برای رای‌دهی در ولایت قندهار ثبت نام کرده بودند که از این میان دست‌کم 70 هزار شان را بانوان تشکیل می‌دهند. سخن‌گوی کمیسیون انتخابات امروز شنبه(5 عقرب) در یک نشست خبری گفت که برای بهتر برگزار شدن انتخابات در این ولایت بیش از 6هزار کارمند در  173 مرکز و 1113 محل رای‌دهی موظف شده بودند.

هرچند باشندگان ولایت قندهار به گونه گسترده درانتخابات امروز اشتراک کرده بودند، اما همانند انتخابات پارلمانی 28 و 29 میزان نارسایی‌ها و مشکلاتی تخنیکی در این ولایت نیز وجود داشت. پروسه انتخابات در شماری از مراکز رای دهی، مانند کابل با تأخیر آغاز شد.

باشندگان ولایت قندهار می‌گویند که در شماری از سایت‌های رای‌دهی اوراق رای‌دهی ناوقت رسیده  و در برخی از مراکز رای‌دهی، فهرست رای دهندگان وجود نداشته است. شماری از خبرنگاران محلی نیز گزارش داده اند که در برخی از محلات رای‌دهی امروز دستگاه‌های بایومتریک پس از یک تا دو ساعت کار، از فعالیت بازمانده اند و در شماری از سایت‌ها نیز به ناظران انتخابات اجازه ورود را نداده اند و فورم شکایات برای شان توزیع نشده است.

تمام شدن برگه‌های رای‌دهی از دیگر مشکلات بود که در انتخابات امروز مردم از آن انتقاد کرده اند و گفته می‌شود که این مشکل سبب شده است که مردم پس از بارها مراجعه به مراکز رای‌دهی و نبود برگه، دوباره به خانه‌های باز بگردند.

گزارش‌گران محلی هم‌چنان گفته اند که بانوان هرچند امروز حضور پرشور داشته اند اما در بسیاری از سایت‌های رای‌دهی تا ساعت 10 قبل از ظهر در صف‌های طولانی منتظر آغاز روند رای‌دهی مانده اند.

هرچند مسئولان کمیسیون انتخابات امروز در یک نشست خبری گفتند که جزئیات مراکز باز و بسته انتخاباتی در ولایت قندهار تا پایان و شاید تا فردا معلوم شود، اما برخی از مسئولان محلی در این ولایت می‌گویند که 9 مرکز رای‌دهی بخاطر مشکلات امنیتی و برخی از مشکلات دیگر در ولسوالی تخته پول قندهار بسته باقی مانده اند.

جنرال عبدالرازق اچکزی، فرمانده پیشین پولیس قندهار نزدیک ده روز پیش در نتیجه تیر اندازی یک محافظ والی قندهار کشته شد. او دو روز قبل از برگزاری انتخابات پارلمانی در ختم یک نشست رسمی امنیتی هدف شلیک محافظ والی قرار گرفت و کشته شد.

ذبیح الله ابودجانه یک نفوذی طالبان که با نام مستعار گلبدین یک و نیم پیش در ولایت قندهار به پولیس پیوست و در مدت کم توانست محافظ شخصی والی قندهار شود.

آقای جنرال رازق ساعتی پیش از کشته شدنش از مردم قندهار خواسته بود به گونه گسترده در انتخابات شرکت کنند و به نامزدان مورد نظر شان رای بدهند.

او گفته بود:” خواستم از مردم قندهار این است که به پیمانه زیاد در انتخابات شرکت کنند و نامزد مورد نظر خود را انتخاب کنند. اشتراک در انتخابات بسیار مهم است. مردم هم باید حامی نیروهای امنیتی باشند و در انتخابات شرکت کنند.”

حکومت افغانستان و کمیسیون انتخابات یک روز قبل از انتخابات از مردم خواسته بود که با اشتراک خود در انتخابات از قهرمانی‌های جنرال رازق قدردانی کنند.

رئیس جمهور غنی از مردم قندهار خواسته بود:” جلسۀ اخیر سترپاسوال عبدالرازق در مورد تامین امنیت انتخابات مجلس نمایندگان بود، پس به خاطر خشنودی روح آن شهید، با اشتراک گستردۀ تان، انتخابات روز شنبه در قندهار را به موفقیت برسانید.”

حضور گسترده مردم قندهار در انتخابات امروز، در واقع اهمیت دادن به خواست جنرال رازق بوده است. امروز هزاران قندهاری زن و مرد در مراکز رای دهی جمع شده و برای نامزدان شان رای دادند.

شماری از رای‌دهندگان در ولایت قندهار می‌گویند که با اشتراک شان در انتخابات به قربانی جنرال رازق ادای احترام کرده اند.

کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخابات اعلام کرده است که مردم ولایت قندهار سه روز فرصت دارند تا شکایات خود را ثبت کنند.

بر اساس اطلاعات کمیسیون انتخابات، قرار است که نتایج اولیه انتخابات پارلمانی به تاریخ 19 همین ماه و نتایج نهایی نیز در اخیر عقرب اعلام شود.

  پربازدید ترین