• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

علت اصلی خودداری ترکیه از انتشار نوار صوتی قتل خاشقچی

علت اصلی خودداری ترکیه از انتشار نوار صوتی قتل خاشقچی

انتشار هرگونه سند اینچنینی از درون کنسولگری، اذعان رسمی و آشکار به جاسوسی کشور میزبان از ساختمان های مربوط به کشورهای دیگر است و عملا داشتن جاسوس در بین کارکنان، استراق سمع و یا کار گذاشتن شنود درون ساختمان را ثابت می کند که اگرچه در دنیای سیاست رایج است، اما از لحاظ حقوق بین الملل، به شدت مزموم و غیرقانونی است و همه ارتکاب به آن را انکار می کنند.

امروز رسانه ها به نقل از یک مقام دولت ترکیه نوشتند که ترکیه هرگز نوار‌های صوتی ضبط شده درباره قتل روزنامه‌نگار منتقد آل سعود در کنسولگری عربستان در استانبول را به دلایل حقوقی منتشر نخواهد کرد ولی به جای آن جزئیات قتل وی را به ریاض اعلام می‌کند.

پیش از این نیز خبر وجود نوارصوتی و جزئیات شکنجه و قتل #خاشقچی را واشنگتن پست و رویترز به نقل از یک سازمان اطلاعاتی غربی، که جلسه مقامات ترکیه ای را شنود می کرد، منتشر کرده بودند و مقامات ترکیه ای هرگز بطور رسمی وجود چنین سندی را تایید نکرده و نمی کنند.

حداکثر صوت و تصویری که ترکیه می تواند آشکارا و رسمی منتشر کند، همان تصاویر دوربین های مداربسته خارج از کنسولگری یا سفارت است که اغلب آنها هنوز منتشر نشده و به عقیده برخی از کارشناسان، مقامات ترکیه ای ترجیح می دهند آنها را به مرور و از طریق رسانه های غیرترکیه ای منتشر کنند تا سطح تنش در روابط با سعودی ها را در کنترل داشته باشند.

  پربازدید ترین