• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

اردوغان: دستور قتل خاشقجی از بالا صادر شده بود

اردوغان: دستور قتل خاشقجی از بالا صادر شده بود

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه می گوید دستور قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد حکومت عربستان از «عالی ترین سطوح» دولت این کشور صادر شده بود.

به نقل از شبکه تلویریونی الجزیره؛ رئیس‌جمهور ترکیه در یادداشتی برای این روزنامه واشنگتن پست نوشت، عربستان باید به سوالات زیادی درباره قتل روزنامه‌نگار منتقد پاسخ داده و بگوید که چه کسی دستور قتل او را صادر کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد: ما می دانیم دستور قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی در بالاترین سطوح حاکمیت عربستان صادر شده است.

وی افزود: عربستان باید پاسخ دهد که جسد خاشقجی کجاست و همکار محلی آن‌ها که بقایای جسد را به او تحویل داده‌اند، کیست.

اردوغان بدون اشاره مستقیم به ولیعهد سعودی گفت: ما می‌دانیم که دستور قتل خاشقجی از "بالاترین سطوح" در دولت عربستان صادر شده است.»

رئیس جمهور ترکیه گفت: «البته من برای یک لحظه هم باور نمیکنم که ملک سلمان، خادم حرمین شریفین، دستور قتل او را صادر کرده باشد. یک‌ماه از قتل خاشقجی گذشته، ولی ما هنوز نمیدانیم جسد او کجاست. برخی امیدوارند این موضوع به مرور زمان فراموش شود.»

رجب طیب اردوغان افزود: ترکیه و عربستان دوست یکدیگرند، اما دوستی با ریاض باعث نمیشود ما چشممان را به روی جنایتی که مقابل چشمهایمان اتفاق افتاد، ببندیم.

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی که از سال 2017 میلادی در ایالات متحده امریکا زندگی و به حیث مرورگر در روزنامۀ واشنگتن پست کار می‌کرد.

وی 2 اکتوبر پس از ورود به سرکنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد، رسانه های دولتی عربستان سعودی روز 20 اکتوبر گزارش دادند، جمال خاشقجی در جریان نزاع با کارمندان سرکنسولگری جان خود از دست داده است.

در این رابطه 18 نفر بازداشت شده و اکنون بازجویی از آنها جریان دارد. مقامات عربستان تلاش می‌ورزند حقیقت را کشف کرده و همه مجرمان را تحت تعقیب قضایی قرار داده و مجازات کنند.

  پربازدید ترین