• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

حنیف اتمر حمله طالبان به مردم ارزگان خاص در ولایت ارزگان را تقبیح کرد

حنیف اتمر حمله طالبان به مردم ارزگان خاص در ولایت ارزگان را تقبیح کرد

مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان گفته است‌که تلفات غیرنظامیان به هیچ وجه قابل قبول نیست و درگیری‌های اخیر در ولایت ارزگان را تقبیح کرده است.

حنیف اتمر مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان امروز شنبه(12 عقرب) در برگه فیس بوک خود نگاشته است:”طبق گزارشات رسیده از ‌ولسوالی خاص ارزگان، در اثر درگیری میان گروه‌ طالبان و نیروهای خیزش مردمی به غیرنظامیان تلفانی وارد شده است.”

او، ضمن تقبیح این درگیری‌ها، از طرف‌های درگیر خواسته است که از جان و مال مردم بطور جدی محافظت کنند.

آقای اتمر نگاشته است:”به‌دنبال خشونت‌ها، باشند‌گان این منطقه با کمبود مواد غذایی و ضروریات اولیه زندگی روبرو شده‌اند و از دولت و مراجع مربوطه می‌خواهم، تا کمک‌های ضروری بشری را هر چه زودتر به غیرنظامیان برسانند، تا از ایجاد مشکلات دیگر جلوگیری شود.”

بیش از یک هفته است که گروه طالبان بر روستاهای کاریز، کندلان، حسینی و حمزه از روستا‌های ارزگان خاص و بر مناطقی از حوزه اداری مالستان ولایت غزنی که همه‌گی مناطق غیرنظامی هزاره نشین و مسکونی‌اند و در قلمرو حاکمیت دولت بوده‌اند، حمله کرده است.

گفته می‌شود که در جریان حمله طالبان 43 غیر نظامی کشته، 8 غیرنظامیای زخمی و 6 تن دیگر اسیر شده‌اند.

هم‌چنان گفته می‌شود که دست‌کم 402 خانواده مجبور به ترک‌خانه‌های‌شان شده‌اند و بازار کندلان به غارت رفته و مال و مواشی مردم در معرض سرقت، نابودی و غارت قرار گرفته است.

افزون بر این، سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری هم دو روز قبل گفته بود:”جای تاسف است که نه حکومت محلی و نه حکومت مرکزی برای دفاع از مردم کاری نکرده است و درد آورتر آن که برخی از سخن‌گویان نهادهای امنیتی از این ماجرا اظهار بی اطلاعی کرده است.”

معاون دوم ریاست جمهوری گفته بود، در حالی که وظیفه و مکلفیت نهادهای دولتی دفاع از مردم است، مردم ارزگان دقیقا بخاطر این‌که در قلمرو حکومت قرار دارند مورد حمله قرار گرفته‌اند.

او تاکید کرده بود که نهادهای امنیتی مکلف‌اند که از مردم بی دفاع ارزگان دفاع کرده و اجازه ندهند که ارزگان به یک گره کور دیگر تبدیل شود. سرور دانش هم‌چنان از مردم ارزگان خاص خواسته بود که قدرت‌مندانه در برابر متجاوزان از عزت خود دفاع کنند.

از سوی هم، حکیم شجاعی فرمانده نیروهای خیزش مردمی که در ارزگان خاص در مقابل طالبان ایستاده است، گفته است که طالبان افراد غیرنظامی از جمله کودکان و کهن‌سالان را درخانه‌های شان به رگبار بسته و حتی سربریده اند و به این دلیل نیروهایش با طالبان می‌جنگند. او گفته است، طالبانی که در ارزگان فعالیت دارند بیشتر شان جنگجویان خارجی هستند که همه‎ی اختیارات را از طالبان محلی گرفته اند.

از سوی هم، وزارت داخله افغانستان پنج روز پس از جنگ در ولسوالی ارزگان خاص چیزی نمی‌داند و اقدام‌های نیز از سوی این وزارت و نهادهای دیگر دولتی صورت نگرفته است که بتواند غیر نظامیان را که قربانیان اصلی این جنگ هستند، نجات بدهد.

وزارت داخله افغانستان در حالی از این جنگ اظهار بی خبری کرده است که تمامی رسانه‌های داخلی و شماری از رسانه های خارجی هم هر کدام تاکنون چندین گزارش در این مورد نگاشته‌اند.

حکیم شجاعی که یک طرف این جنگ است گفته است که ناامنی، کشتار و ظلم بر افراد و قومش که تحت نام طالبان صورت گرفته او را مجبور کرده است که با طالبان مبارزه کند و برایش غیر نظامیان از هر قومی که باشد، مهم است.

او اتهامات در مورد خودش را که گفته می‌شود در نقض حقوق بشر دست دارد، رد می‌کند. او گفته است که اگر دولت بیاید و از جان مردم در برابر طالبان متعهدانه دفاع کند حاضر است که به کابل آمده و سلاح‌های خود را به زمین بگذارد.

  پربازدید ترین