• چهار شنبه, 19 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

رئیس جمهور پس از واکنش ها حکم اش در مورد جنگ ارزگان را اصلاح کرد

رئیس جمهور پس از واکنش ها حکم اش در مورد جنگ ارزگان را اصلاح کرد

رئیس جمهور غنی، حکم خود در مورد جنگ ولسوالی ارزگان خاص را که در آن حمله‌ طالبان بر غیرنظامیان را منازعه‌ قومی عنوان کرده بود، تصحیح کرده است.

در حکم شماره 1878 مورخ 10 عقرب که روز گذشته از سوی اطلاعات روز نشر گردید، رئیس جمهور غنی نگاشته بود که هیأتی را به ریاست اسدالله فلاح، مشاور ریاست جمهوری در امور حل منازعات برای بررسی و حل منازعه‌ی اخیر میان اقوام ولایت ارزگان توظیف کرده است.

قومی خواندن جنگ در ارزگان خاص با واکنش‌های شدید کاربران شبکه‌های اجتماعی و سیاست مداران افغان رو به رو گردید. شهروندان افغانستان رئیس جمهور را به قوم گرایی متهم کردند و گفتند که جنگ در ارزگان خاص ناشی از حمله تروریستی طالبان بر غیرنظامیان هزاره‌تبار است و طالبان با نیروهای خیزش مردمی می‌جنگند.

به دنبال واکنش‌های مردم، حکم رئیس جمهور صبح امروز با همین شماره و تاریخ، ولی با محتوای تغییریافته، از سوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری نشر شد که در آن هیأتی برای بررسی حادثه اخیر ارزگان توظیف شده است. در حکم امروز شماره و تاریخ حکم قبلی ذکر گردیده است، اما متن حکم تغییر یافته، طوریکه در این حکم آمده است:”حکم رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در مورد توظیف هیأت جهت بررسی حادثه اخیر ولایت ارزگان.” در این حکم آمده است که هیأتی برای بررسی تلفات ملکی حادثه اخیر در ولایت ارزگان موظف شده است.

هم‌چنان بر اساس حکم نخستین رئیس جمهور غنی، محمد اکبری نماینده مجلس، مولوی محمد جوره طاهری و مولوی محی‌الدین بلوچ مشاوران رئیس جمهور در امور دینی، عید محمد احمدی مشاور رئیس جمهور در امور اجتماعی، مولوی سید رحمان حقانی پشه‌یی‌ مشاور ریاست کمیسیون حل منازعات و ارتباط مردم با دولت، نماینده‌ی با صلاحیت وزارت دفاع ملی، نماینده‌ی با صلاحیت وزارت امور داخله، نماینده‌ی با صلاحیت ریاست عمومی امنیت ملی، نماینده‌ی با صلاحیت دادستانی کل، نماینده‌ی با صلاحیت ارگان‌های محلی و نماینده‌ی ریاست دفاع و امنیت،‌ ریاست عمومی اداره امور ریاست جمهوری در ترکیب این هیأت شامل بودند.

اما در حکم جدید رئیس جمهور، محمد رسول طالب مشاور ارشدش در امور اجتماعی و فرهنگی و محمد عزیز بختیاری مشاورش در امور اجتماعی و فرهنگی که هزاره تباره اند جدیدا شامل این هیات بررسی شده‌اند.

بیش از یک هفته است گروه طالبان بر روستاهای کاریز، کندلان، حسینی و حمزه از روستا‌های ارزگان خاص و بر مناطقی از حوزه اداری مالستان ولایت غزنی که همه‌گی مناطق غیرنظامی هزاره نشین و مسکونی‌اند و در قلمرو حاکمیت دولت بوده‌اند، حمله کرده است.

گفته می‌شود در جریان حمله طالبان 43 غیر نظامی کشته، 8 غیرنظامیای زخمی و 6 تن دیگر اسیر شده‌اند. هم‌چنان گفته می‌شود که دست‌کم 402 خانواده مجبور به ترک‌خانه‌های‌شان شده‌اند و بازار کندلان به غارت رفته و مال و مواشی مردم در معرض سرقت، نابودی و غارت قرار گرفته است.

  پربازدید ترین