• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

آیا جنایت طالبان یک «منازعه قومی» است؟

آیا جنایت طالبان یک «منازعه قومی» است؟

اشرف غنی "تجاوز متجاوزین" برهزاره های ارزگان و فرا خواندن مردم به مقاومت برضد این تجاوز ننگین رابگفته استاد سرور دانش معاون او، "منازعه قومی" دانست.

این شخص که در رآس یک اداره غیر مشروع و ضعیف بیش از نصف کشور را به طالبان داده، مصمم است با بکار برد اصطلاح "منازعه قومی" نصف دیگر آنرا به آنها بدهد. ا و با این همه صراحت جنگ در افغانستان را "منازعه قومی" میداند. سوال در اینجاست که در این صورت چرا اقوام دیگر، اقوام غیر قوم طالبان با هم متحد نمیشوند ؟ نادانی، جهالت، عدم آگاهی سیاسی، قومپرستی یا استمرار روحیه خدمت و چاکری؟

صلح در قاموس اشرف غنی و حامی اش امریکا امروز تسلیمی کشور به طالبان در برابر امنیت (امنیت طالبانی که مردم افغانستان از آن خاطره های درد انگیزی دارند) و وفا داری به منافع امریکا است.

گرچه طالبان یک گروه قومی، نظامی و سیاسی است ولی شخصیت ها و گروه های عظیمی از پشتونها از سیاست جنایت آمیز طالبان حمایت نمیکنند، به هردلیلی که باشد. چگونه میتوان به صلح ای که منافع اکثریت مردم را حفظ کند رسید؟
فقط از طریق ایجاد تناسب قوا به نفع صلح. صلح در شرایط کنونی تسلیمی به طالبان است. اگر حلمات طالبان برای اشرف غنی منازعه قومی است پس اتحاد، همبستگی و همکاری اقام دیگر امر حیاتی است.

افغانستان در یک مرحله خیلی حساس قرار دارد. هر نوع ذهنی گری و چسپیدن به منافع کوچک مردم را به بردگی و زبونی خواهد برد. طالبان هیچ تغییر ماهوی نکرده اند.

  پربازدید ترین