• چهار شنبه, 05 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

اگر طالبان وارد فاز نظامی با مردم شیعه و هزاره شوند، این جامعه بینی آنها را در هر جایی به خاک می مالد

اگر طالبان وارد فاز نظامی با مردم شیعه و هزاره شوند، این جامعه بینی آنها را در هر جایی به خاک می مالد

رییس شورای عالی صلح افغانستان با توجه به رویدادهای اخیر ارزگان و جاغوری، به طالبان هشدار داده که جامعه شیعه و هزاره نمی خواهد وارد فاز جنگی با این گروه شود، اما اگر ناچار شد، این جامعه همانی است که بینی طالبان را در هر جایی به خاک مالیده است.

محمد کریم خلیلی که بعد از ظهر امروز چهارشنبه(16 عقرب) در جمع هزاران تن از مهاجرین افغانستان در تهران سخن می گفت، با بیان این که مردم جامعه شیعه و هزاره راه هم پذیری، مدنیت و علم آموزی را انتخاب کرده و نمی خواهد به عقب بازگردد، تاکید نمود که اگر طالبان بخواهند وارد فاز نظامی شود، پشیمان خواهد شد.

وی خطاب به حکومت افغانستان نیز هشدار داد که مکلف است در دفاع از مردم جدا از وقایع دردناکی چون ارزگان و جاغوری جلوگیری کند و هیچ نوع کوتاهی قابل توجیه نیست.

رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان تاکید کرد، حکومت باید جلوی واقعه ارزگان را بگیرد و نگذارد در جاغوری نیز فاجعه خلق شود.

اما وی هشدار داد: اگر حکومت ناتوان باشد، آن زمان مردم ناگزیر است که از خود دفاع کند و او نیز در چنین روزی، در کنار مردم خواهد بود.

رییس شورای عالی صلح تصریح کرد که دیگران نباید روحیه هم پذیری و صلح خواهی مردم هزاره و شیعه را ضعف این مردم قلمداد کند، بلکه ما ضعیف نیستیم و همان طور که قدرت علمی و سیاسی پیدا کرده ایم، اگر ناگزیر شویم قدرت نظامی هم پیدا می کنیم، اما این سیاست را نمی خواهیم.

وی با بیان این که شمال آرام را ناامن کردند، خاطرنشان نمود، تمام تلاش ها این است که منطقه هزاره جات را نیز ناامن کنند و جامعه هزاره و شیعه از دانش، علم و تحصیل عقب بمانند.

  پربازدید ترین