• چهار شنبه, 05 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

طالبان: با احزاب سیاسی افغانستان مذاکره مکنیم نه دولت!

طالبان: با احزاب سیاسی افغانستان مذاکره مکنیم نه دولت!

اعضای دفتر سیاسی طالبان در نشست صلح مسکو اعلام کردند که این گروه حاضر به مذاکره با دولت افغانستان نیست، اما آماده مذاکره با احزاب و جریان‌های سیاسی هستیم.

روز گذشته نشست صلح مسکو با حضور شماری از کشورهای منطقه و جهان، اعضای شورای عالی صلح و اعضای دفتر سیاسی طالبان برگزار شد.

افغانستان و هند نیز به نحوه برگزاری نشست صلح مسکو و حضور گروه طالبان در نشستی که در سطح کشورها برگزار شده است از حضور در این نشست خودداری کردند.

اما اعضای شورای عالی صلح افغانستان با وجود مخالفت وزارت خارجه به امید گفت‌وگو و دیدار با اعضای دفتر سیاسی طالبان در نشست صلح مسکو شرکت کردند.

گرچه انتظار می‌رفت اعضای شورای عالی صلح افغانستان بتوانند در نشست صلح مسکو با طالبان گفت‌وگو کنند اما این گروه تاکید کرد که تا زمان خروج نیروهای خارجی حاضر به مذاکره با دولت افغانستان نیست.

نشست صلح مسکو با سخنرانی «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه آغاز شد و پس از اظهارات لاوروف نشست صلح مسکو در پشت درهای بسته ادامه یافت.

پس از پایان نشست صلح مسکو اعضای دفتر سیاسی به ریاست «شیرمحمد عباس ستانکزی» در رسانه‌ها اعلام کردند که تا خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان حاضر به مذاکره با دولت افغانستان نخواهند شد.

اعضای دفتر سیاسی طالبان تاکید کردند که دولت افغانستان فاقد مشروعیت سیاسی و اجتماعی است بنابراین صلاحیت مذاکره با این گروه را ندارد.

رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر تصریح کرد، تا زمانی که نیروهای خارجی از افغانستان خارج نشوند این گروه به جنگ ادامه خواهد داد.

وی افزود: شمار کمی از مردم منافع خود را در حضور آمریکایی‌ها تامین می‌شود و از حضور نیروهای خارجی حمایت می‌کنند اما اکثریت قاطع مردم افغانستان خواستار خروج نیروهای خارجی از کشور هستند.

ستانکزی خاطرنشان کرد که این گروه بر حدود 75 درصد از خاک افغانستان تسلط دارد.

وی اظهار داشت: طالبان تماس‌ها و روابطی با شماری از احزاب و اقشار سیاسی جامعه افغانستان دارند و آماده مذاکره با احزاب سیاسی کشور است.

این در حالی است که احزاب سیاسی افغانستان از جمله ائتلاف بزرگ ملی افغانستان و شورای حراست و ثبات دو جریان بزرگ سیاسی نیز پیش از این برای مذاکره با طالبان اعلام آمادگی کرده بودند.

از سوی دیگر، «حاجی دین‌محمد» معاون شورای عالی صلح افغانستان تاکید می‌کند که تنها با برقراری صلح زمینه خروج نیروهای خارجی از کشور فراهم خواهد شد.

وی نشست صلح مسکو را گامی مهم در راستای پایان جنگ و آغاز گفت‌وگوهای صلح با گروه طالبان خوانده است.

اما کارشناسان معتقدند که نشست صلح مسکو بدون هیچ دستاوردی پایان یافته است و گروه طالبان همان شرایطی را که پیش از این بارها در بیانیه‌های مختلفی اعلام کرده بود را دوباره مطرح کرده است.

  پربازدید ترین