• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

دومین روز اعتراضات شهروندان بامیان در مخالفت با سفر رئیس جمهور غنی به این ولایت

دومین روز اعتراضات شهروندان بامیان در مخالفت با سفر رئیس جمهور غنی به این ولایت

رئیس جمهور غنی همراه با سرور دانش معاون ریاست جمهوری و شماری از اعضائی کابینه، صبح روز گذشته (جمله 18عقرب) به ولایت دایکندی رفت. رئیس جمهور در این سفر چندین پروژه کوچک را در ولایت دور افتاده و محروم دایکندی افتتاح کرد.

شام روز گذشته، پس از ختم دید و بازدیدها، آقای غنی به ولایت بامیان آمد تا شماری از پروژه‌ها را در این ولایت نیز افتتاح کند.

همزمان با آمدن رئس جمهور غنی و همراهانش به ولایت بامیان، اعضای جنبش روشنایی و مردم بامیان در اعتراض به سفر غنی به جاده‌ها ریختند و از آقای غنی با دادن شعارهای تند و انتقاد آمیز استقبال کردند.

اعتراض کنندگان، حکومت را به دورغ گویی، فریب کاری و بی عدالتی متهم کردند. آنها پلاکارت های را با خود حمل می‌کردند که روی آن نوشته بود:”غنی به بامیان نیا، برو به ارزگان”

این اعتراضات از مسجد شهید عبدالعلی مزاری آغاز و تا چوک هریکین ادامه یافت.

اعتراض کنندگان با صادر کردن، یک طعطنامه، حکومت را به خاطر منحرف ساختن مسیر لین برق 500 کیلوولت ترکمنستان از سیر بامیان به مسیر سالنگ، مورد انتقاد قرار داد هو تأکید دارند که غنی به مردم دورغ گرفت و مردم مناطق مرکزی را فریب داده است.

تغییر مسیر لین برق 500 کیلوولت ترکمنستان از بامیان به سالنگ توسط حکومت وحدت ملی، سبب اعتراضات گسترده در دونیم سال گذشته در افغانستان و کشورهای بیرون از افغانستان شد. این کار حکومت سبب شده که جنبش روشنایی ایجاد گردد و اعتراضات گسترده‌یی را در افغانستان و اکثر کشورهای اروپایی، امریکا، کانادا، استرالیا و چندین کشور دیگر آسیایی راه اندازی کنند.

در این مدت، تنها در ولایت بامیانف بیشتر از 20 بار بر علیه این تصمیم حکومت اعتراض شد و مردم به خیابان آمدند. اما حکومت هچ یکی از این اعتراضات و خواسته‌های مردم را در نظر نگرفت و بر تصمیم خود تأکید کرد.

جنبش روشنایی در یکی از اعتراضات شان در کابل، به حملات خونبار تروریستی رو به رو شد که در آن نزدیک به 90 نفر کشته شدند و بیشتر از 400 نفر دیگر زخمی شدند.

آقای غنی در سفر روز گذشته و امروزش به بامیان، سنگ تهداب سه پروژه برق رسانی با ارزش 80 میلیون افغانی به زمین گذاشت. این پروژه ها شامل، ساخت سب استیشن 220 کیلوولت، انتقال لین برق 220 کیلوولت با ظرفیت 300 میگاوات برق از دوشی الی بامیان و ساخت شبکه‌ی توزیعی برای بیشتر از 20 هزار خانواده، می باشد.

تمویل کننده این پروژه ها بانک انکشاف آسیائی می باشد و قرار است که به مدت دو سال کار این سه پروژه برق رسانی در ولایت بامیان تکمیل گردد.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در افتتاح این سه پروژه گفت:” امروز جای افتخار است که یکی از تعهداد حکومت برای مردم بامیان عملی می‌گردد، 300 میگاوتت برق، مقداری است که به هیچ ولایت دیگر بجز کابل داده نشده است و این برق تنها برای استفاده منازل نیست، بلکه زمینه استفاده از معادن بامیان را فراهم می سازد.”

همزمان با افتتاح این پروژه، صبح امروز باز هم شماری از باشندگان ولایت بامیان و اعضای جنبش روشنایی در این ولایت، به جاده‌ها برآمده و بر علیه رئیس جمهور غنی اعتراض کردند. این افراد بار دیگر خواستار انتقال لین برق 500 کیلوولت ترکمنستان از مسیر بامیان شدند و تأکید کردند، تا زمانی که به خواست آنها رسیدگی نشود، همچنان بر علیه حکومت اعتراض خواهند کرد.

آقای همچنان در کنار این پروژه‌ها، جاده بامیان – دوشی را نیز افتتاح کرد و گفت با این کارش، بامیان از زندان جغرافیایی نجات میابد و این مسیر بدیل شاهراه سالنگ خواهند شد.

کار بخش ششم سرک دوشی_بامیان به فاصله 25 کیلومتر و با هزینه 27 میلیون دالر، در منطقه دوآب ولسوالی شیبر ولایت بامیان از طریق دره شکاری، صبح امروز آغاز شد.

  پربازدید ترین