• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

«بچه های موریا»؛ روایت گر درد کودکان پناهنده افغانستان در جشنواره فیلم موبایل فرانسه

«بچه های موریا»؛ روایت گر درد کودکان پناهنده افغانستان در جشنواره فیلم موبایل فرانسه

فیلم بچه‌های موریا(Children of Moria) که وضعیت کودکان پناهجوی افغانستانی را در کمپ موریای یونان به تصویر کشیده، به جشنواره بین‌المللی فیلم موبایل فرانسه راه یافته است.
 
این فیلم که به کارگردانی محمد جواد موسوی (Javad Mousavi ) و تهیه‌کنندگی رضا ادیب (Reza Adib)  ساخته شده، تنها فیلم از افغانستان است که از میان 715 فیلم از 81 کشور جهان، در این جشنواره به نمایش گذاشته می‌شود.
 
اما در مورد محتوا و پیام فیلم بچه‌های موریا، رضا ادیب، خبرنگار افغانستانی و تهیه‌کننده این فیلم به خبرنگار آوا گفت که این فیلم کوتاه توانسته به چهاردهمین دوره جشنواره فیلم موبایلی فرانسه راه‌ یابد که امسال به مناسبت هفتادمین سالگرد انتشار اعلامیه جهانی حقوق بشر برگزار می‌شود.
 
وی در مورد هدف از تهیه این فیلم کوتاه گفت که هدف آن‌ها بازتاب وضعیت بحرانی و رقت‌بار پناهندگان کمپ موریای یونان که اکثرا افغانستانی اند، به خصوص کودکان، بوده است.
 
به گفته آقای ادیب، بر اساس آماری که پزشکان بدون مرز داده، 25 درصد کودکانی که در این کمپ زندگی می‌کنند، اقدام به خودکشی کرده‌اند. وی خاطرنشان کرد که حدود سه هزار کودک در این کمپ زندگی می‌کنند.
 
وی تصریح کرد که خبرگزاری‌های بزرگ دنیا کمپ موریای یونان را به عنوان وحشتناک‌ترین کمپ دنیا یاد کرده‌اند؛ کمپی که ظرفیت آن 1500 نفر است، اما فعلا جمعیت آن به 11 هزار نفر می‌رسد.
 
تهیه کننده فیلم کوتاه بچه‌های موریا وضعیت پناهجویان این کمپ، به خصوص وضعیت روانی آن‌ها را بیش از آن‌چه که تصور می‌شود، خراب خواند.
 
وی یکی از چالش‌های جدی این کمپ را حضور توأم خانواده‌ها و افراد مجرد خواند که این مسأله سبب شده نگاه‌های نامناسب اجتماعی یا شهو‌ت‌رانی، یکی از چالش‌های مهم در این کمپ باشد.
 
به گفته آقای ادیب، این چالش باعث افزایش برخی سوءاستفاده از زنان و کودکان و تجاوزها در کمپ موریا شده که برخی از رسانه‌ها به آن پرداخته و رسانه‌های بسیاری هم آن را نادیده گرفته‌اند.
 
وی تأکید کرد که آن‌ها تلاش کرده‌اند گوشه‌ای از مشکلات پناهجویان به خصوص کودکان را در کمپ موریا به تصویر بکشند.
 
این خبرنگار افغانستانی گفت که دو فیلم را به جشنواره فیلم موبایل فرانسه نامزد کرده بودند که یکی از آن‌ها قبول شد.
 
در عین حال، به گفته وی، آن‌ها نمایشگاه عکسی را از وضعیت پناهندگان به خصوص پناهندگان کمپ موریای یونان در کشورهای اروپایی برگزار کردند و کماکان برنامه‌های آن‌ها برای انعکاس وضعیت بحرانی این کمپ ادامه دارد و امیدوار اند که تأثیر داشته باشد.
 
رضا ادیب خواستار تأثیرگذاری این فیلم بر فضای داخلی افغانستان و هم‌چنین فضای بین‌المللی باشد؛ در فضای داخلی افغانستان موجب جلوگیری از افزایش آوارگی و تغییر در سیاست‌های دولت شود تا وضعیت را به گونه‌ای ایجاد کند که کسی مجبور نباشد کشور خود را ترک کند و در سطح بین‌المللی هم به وضعیت کمپ موریا و دیگر کمپ‌های پناهندگان رسیدگی شود.
 
آقای ادیب بیش از یک دهه است که به عنوان خبرنگار فعالیت می‌کند و از این قبیل فیلم‌های کوتاه و بلند متعددی در کارنامه خود دارد. او امیدوارم که با این حرفه خود، بتواند بازتاب مشکلات پناهجویان را ادامه بدهد.

رضا ادیب و محمد جواد موسوی

  پربازدید ترین