• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

پیام خلیلی رییس شورای عالی صلح در پیوند به حوادث ناگوار جاغوری، مالستان و ارزگان خاص

 پیام خلیلی رییس شورای عالی صلح در پیوند به حوادث ناگوار جاغوری، مالستان و ارزگان خاص

 چندی است که حملات طالبان و گروه های دهشت افگن در مناطق ارزگان خاص، به تعقیب آن جاغوری و مالستان باعث کشتار مردم بیگناه، آواره شدن صدها خانواده اعم از زنان، کودکان و مردان آن دیار گشته و خانه هایی زیادی را ویران نموده است. این در حالی است که از یک سال بدین سو بار ها فریاد مردم به صورت مستقیم و غیر مستقیم به گوش سران حکومت رسیده و مردم ضمن آن که بار ها نگرانی های خویش را با حکومت شریک نموده از حکومت خواهان تأمین امنیت و دفع حملات مهاجمان گردیده اند.

اینجانب نیز، با وجودی که در یک سفر رسمی و از پیش تنظیم شده در خارج از کشور به سر می بردم، پیوسته در سخنرانی ها و موضع گیری های رسمی خود، مجدانه از دولت خواسته ام که جلو کشتار مردم و ادامه تهاجم را بگیرد؛ اما متأسفانه حکومت تا هنوز هیچ اقدام مؤثر و قناعت بخشی انجام نداده است.

حالا که بی توجهی از یک طرف و حملات وحشیانه از سوی دیگر حیات مردم آن ولسوالیها را تهدید می کنند، طبیعی است که مردم برای زنده ماندن خود تلاش هایی را انجام می دهند. شب گذشته هزاران نفر اعم از جوانان، مردان و زنان در هوای سرد پایتخت زیر باران به خیابان آمدند و از چند قدمی ارگ از رئیس جمهور کشور، امنیت و عدالت مطالبه نمودند. مطابق قانون اساسی افغانستان مطالبه حقوق از راه های مدنی و راه اندازی تظاهرات مسالمت آمیز حق مشروع و قانونی شهروندان کشور است.
در پیوند به قضایای غم انگیز ارزگان، جاغوری و مالستان لازم می بینم نکات زیر را یاد آوری نمایم:

1- یکبار دیگر تأکید می کنم که مسولیت اساسی و اول حکومت تامین امنیت مردم است. بی توجهی دولت اوضاع را در آستانه یک بحران و فاجعه انسانی و غیر قابل کنترل رسانده است. از این جهت بار دیگر از حکومت مجدانه می خواهم که با فرستادن نیروی بیشتر و تصمیم وتدابیر مقتضی جلو پیشرفت فاجعه و کشتار مردم بیگناه را بگیرد.

2- از مردم سربلند و با عزت جاغوری، مالستان و ارزگان تقاضا دارم وحدت و همدلی خویش را حفظ نموده با هوشیاری تمام در جهت مقابله با بحران تدبیر مشترک بسنجند.

3- از مردم سرفراز کابل که به منظور حمایت از مردم بی دفاع جاغوری، مالستان و ارزگان به صورت خود جوش به خیابان آمده اند، تشکر نموده و حمایت خویش را از حرکت دادخواهانه و حرکت های مدنی مشابه اعلام می نمایم. ضمنا از همه جوانانی که جهت دادخواهی به خیابان آمده اند می خواهم که با همدیگر پذیری و مطرح کردن خواست های اساسی خود در فضای دور از خشونت، روحیه مدنی خواهی را نشان داده و حقوق خویش را مطالبه نمایند. من باور دارم مردم ما همیشه در حرکت های مدنی نمونه بوده و این بار نیز با درک شرایط کنونی، اقدامات مدنی و تظاهرات خود را به صورت درست مدیریت می نمایند.

4- از جامعه جهانی و متحدین حکومت وحدت ملی نیز می خواهم که جهت قطع کشتار مردم بیگناه، حکومت وحدت ملی و مردم بی دفاع را یاری و حمایت جدی نمایند.

5- از حکومت وحدت ملی و نهاد های خیریه خارجی و داخلی می خواهم که به یاری بی جا شده گان شتافته و به آنان کمک های لازم را برسانند تا در هوای سرد و دوری از خانه های شان بتوانند زنده بمانند و زمینه بازگشت آنان به مناطق شان فراهم گردد.

در پایان به ارواح شهدای مظلوم جاغوری، مالستان و ارزگان وشهدای نیروهای امنیتی درود می فرستم و برای آنان از دربار خداوند بزرگ بهشت برین آرزو می نمایم و برای زخمی های حادثه صحت و سلامتی کامل استدعا می نمایم.

والسلام
محمد کریم خلیلی
رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان و رییس شورای عالی صلح
21 عقرب 1397

  پربازدید ترین