• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

تحریم های آمریکا از واقعیت تا جنگ روانی

تحریم های آمریکا از واقعیت تا جنگ روانی

دیروز وقتی خبر ارزان تر شدن دلار آمریکا در بازار ایران به گوش رسید شاید کم تر کسی از هم وطنان افغانستانی فکر می‌کرد چند روز پس از بازگشت همه جانبه‌ی تحریم‌ها چنین وضعی برای ایران پیش بیاید زیرا تمامی افکار عمومی جهان فکر می کردند که ایران در برابر دور جدید نحریم های آمریکا تاب مقاومت بیاورد اما، شواهد موجود حاکی از آن است که چنین برداشتی نه تنها غلط است بلکه واقعیت این است که تحریم‌های آمریکا بیش از یک ابزار تبلیغاتی در دستان دولتمردان ایالات متحده نیست.

زیرا اگر تحریم های آمریکا بر علیه جمهوری اسلامی ایران  کافی و ادعا شده توسط مقامات آمریکایی را داشت ایران هرگز قادر نبود در مدت کوتاهی پس از تحریم ها خط تولید جنگنده‌ی کوثر را راه اندازی کند و همچنین در این صورت نرخ قیمت دلار در بازار این کشور بایستی سیر نزولی پیدا می کرد.

علاوه بر این استفاده‌ی دولتمردان کاخ سفید از قضیه‌ی تحریم‌ها زمانی بیشتر مشهود می‌گردد که  برخورد رسانه های این کشور از قبیل فاکس نیوز و شبکه های دیگر  آمریکایی با مسئله‌ی تحریمهای ایران را با دقت بیشتری مرور نمائیم رسانه های ایالات متحده چند روز پیش از اعمال رسمی  تحریم‌ها با لحنی تهدیدآمیز نسبت به ملت و دولت ایران بازگشت دوباره‌ی تحریم ها را هشدار دادند در این خصوص یک سؤال بی پاسخ می‌ماند: آیا رسانه های متعدد ایالات متحده با علم به این که تحریمها در طول نزدیک به چهل سال کارآمدی خویش را در قبال جمهوری اسلامی ایران از دست داده اند دست به این اعلام پیش از موعد و جنگ روانی از پیش اعلام نشده زدند؟

با توجه به مبارزه‌های قوه‌ی قضائیه‌ی ایران با مفسدان اقتصادی و اعدام چند تن از مجرمان و نیز برخورد قاطع نیروهای مسلح ایرانی با گروههای تروریستی در این کشور می‌توان چنین گفت که رسانه‌های پر قدرت غربی با علم به این که از توان تأثیر گذاری تحریم‌ها بر جمهوری اسلامی ایران کاسته شده است. دست به اجرای یک عملیات روانی پیچیده و ماهرانه بر ضد دولت و مردم این کشور زدند تا میزان اثرگذاری این تحریم‌ها را در اذهان عمومی مردم ایران افزایش داده و به این وسیله نقش یک حامی قدرتمند را برای سیاست های دولت خویش در قبال ایران بازی کنند. در این میان نقش رسانه های فارسی زبان آمریکایی مانند صدای آمریکا را نمی توان نادیده انگاشت.

مورد دیگری که می توان آن را به عنوان شاهدی بزای اثر معکوس تحریم ها بر جبهه ی موسوم به محور مقاومت بر منطقه و در رأس آنها ایران به حساب آورد پیروزی قاطعانه‌ی حماس است که نشان دهنده‌ی این نکته است که ایران با وجود بازگشت همه جانبه‌ی تحریم‌ها همواره به عنوان حامی جبهه‌ی موسوم به مقاومت در کنار گروههای فلسطینی و به ویژه حماس خواهد ماند.

جا دارد ملت شریف و مظلوم افغانستان نیز مقاومت ایران در برابر سیاست های خصمانه‌ی آمریکا را به عنوان الگویی مناسب برای خویش در نظر بگیرند تا بتوانند سیاست مستقل ملی افغانستان  عزیز را در آینده ای نزدیک پایه ریزی نمایند.

  پربازدید ترین