• سه شنبه, 29 حوت 1402
    خبرگزاری افغان ایرکا

دلیل اصلی ستم های بنی امیه و بنی عباس به اهل بیت(ع) در کلام امام عسکری(ع)

آنها، از طریق اخبار متواتر فهمیده بودند که حکومت جباران به دست قائم ما نابود خواهد شد و از طرفی در این که آنان از جباران و ستمگران هستند، شکّ نداشتند. از این رو، در کشتار اهل بیت رسول خدا کوشیدند.

امام حسن عسکری علیه السلام:
بنی امیّه و بنی عباس به دو دلیل به قتل و کشتار ما پرداختند: یکی این که: آنها خود می دانستند که خلافت، حقّ آنان نیست، لذا می ترسیدند که ما ادعای خلافت کنیم و خلافت در جایگاه [اصلی ]خود استقرار یابد. دوم این که: آنها، از طریق اخبار متواتر فهمیده بودند که حکومت جباران و ستمگران به دست قائم ما نابود خواهد شد و از طرفی در این که آنان از جباران و ستمگران هستند، شکّ نداشتند. از این رو، در کشتار اهل بیت رسول خدا صلی الله علیه و آله و نابود کردن نسل او کوشیدند تا بلکه با این کار، مانع تولد قائم عجل اللّه تعالی فرجه شوند یا او را به قتل رسانده باشند. اما خداوند نخواست که قضیّه او [قائم] حتی برای یک نفر از ایشان (خلفای اموی و عباسی) معلوم شود تا آن گاه که نور خویش را کامل گرداند، هرچند کافران خوش نداشته باشند.

متن حدیث:

الإمام العسکریّ علیه السلام : قَد وَضَعَ بَنو اُمَیَّةَ وبَنُو العَبّاسِ سُیوفَهُم عَلَینا لِعِلَّتَینِ، إحداهُما: أنَّهُم کانوا یَعلَمونَ أنَّهُ لَیسَ لَهُم فِی الخِلافَةِ حَقٌّ ، فَیَخافونَ مِنِ ادِّعائِنا إیّاها وتَستَقِرُّ فی مَرکَزِها . وثانیهِما : أنَّهُم قَد وَقَفوا مِنَ الأَخبارِ المُتَواتِرَةِ عَلی أنَّ زَوالَ مُلکِ الجَبابِرَةِ وَالظَّلَمَةِ عَلی یَدِ القائِمِ مِنّا ، وکانوا لا یَشُکّونَ أنَّهُم مِنَ الجَبابِرَةِ وَالظَّلَمَةِ، فَسَعَوا فی قَتلِ أهلِ بَیتِ رَسولِ اللّه ِ صلی الله علیه و آله وإبادَةِ نَسلِهِ ، طَمَعًا مِنهُم فِی الوُصولِ إلی مَنعِ تَوَلُّدِ القائِمِ عَجَّلَ اللّه ُ فَرَجَهُ ، أو قَتلِهِ ، فَأَبَی اللّه ُ أن یَکشِفَ أمرَهُ لِواحِدٍ مِنهُم ، إلاّ أن یُتِمَّ نورَهُ ولَو کَرِهَ الکافِرونَ.

«إثبات الهداة، جلد 3، صفحه 570»

  پربازدید ترین