• سه شنبه, 29 حوت 1402
    خبرگزاری افغان ایرکا

گفتگو و رایزنی اشرف غنی با سران احزاب و چهره های سیاسی و جهادی کشور در را رابطه با صلح

گفتگو و رایزنی اشرف غنی با سران احزاب و چهره های سیاسی و جهادی کشور در را رابطه با صلح

اعضای جمعیت اسلامی در دیدار با رئیس جمهور غنی گفته اند که شورای عالی صلح از طریق لویه جرگه عنعنوی شکل گرفته و لغو آن هیچ منفعتی ندارد.

دفتر مطبوعاتی ارگ ریاست جمهوری با نشر خبرنامه ای گفته است که محمد اشرف غنی‌ روز گذشته(جمعه 25 عقرب) با شماری از چهره‌های سیاسی به طور جداگانه در مورد صلح دیدار و گفتگو کرده است.

رئیس جمهور غنی، با رهبری احزاب جمعیت اسلامی، حزب اسلامی، عبدالرب رسول سیاف، عبدالهادی مسلم یار، یونس قانونی، حاجی دین محمد و عبدالهادی ارغندیوال به طور جداگانه دیدار کرده است.

رئیس جمهور غنی در جریان این دیدار ها، در مورد ایجاد بورد مشورتی صلح صحبت کرده و گفته که برای رسیدن به صلح به اجماع اقشار مختلف مردم ضرورت است. او تاکید کرده که سلسله نشست‌های مشورتی ادامه می‌یابد و نتایج آن با همه شریک خواهد شد.

در جریان این دیدارها همچنان در رابطه به فعالیت‌های شورای عالی صلح، ترکیب هیات مذاکره کننده با در نظرداشت شرایط جدید، مشوره درباره ایجاد بورد مشورتی صلح که از نمایندگان احزاب سیاسی، جامعه مدنی و 34 ولایت افغانستان تشکیل می‌شود و بحث روی تشکیل کمیته‌های مختلف در صورت آغاز مذاکرات، بحث و تبادل نظر صورت گرفته است.

هم‌چنان، عطا محمد نور در صفحه فیس بوک خود نگاشته است که صلاح الدین ربانی، عطا محمد نور و امیر محمد اسماعیل خان از اعضای رهبری جمعیت اسلامی در دیدار با رئیس جمهور غنی تاکید کرد انند که شورای عالی صلح از طریق لویه جرگه عنعنوی شکل گرفته و لغو آن به نفع مردم و کشور نیست و بهتر است در جنب آن، بورد مشورتی محدود در چوکات ریاست دفتر و یا اداره امور ریاست جمهوری متشکل از افراد نخبه، مجرب و متعهد تشکیل و برای صلح کار کند و این کمیته نظریات در مورد صلح را جمع آوری و تحلیل کند.

او نگاشته است که جمعیت اسلامی متعهد به کمک برای صلح است، اما صلحی که مدیریت آن به دست افغان‌ها باشد و از طریق یک هیئت مقتدر، متعهد و همه شمول با حضور احزاب سیاسی، نهادهای مدنی و حکومت افغانستان بدست بیاید. صلحی که مردم توقع دارند قیمت گزافی از آنان نگیرد و قیمت آن مشخص باشد.

آقای نور نگاشته است که در این دیدار گفته شده است که در مساله صلح افغانستان باید پای قدرت‌های بزرگ دنیا، کشور‌های همسایه و‌ منطقه کشانده شود.

  پربازدید ترین