• سه شنبه, 29 حوت 1402
    خبرگزاری افغان ایرکا

چرائی جلسات جداگانه رئیس جمهور با سران احزاب و متنفذین قومی؟!

چرائی جلسات جداگانه رئیس جمهور با سران احزاب و متنفذین قومی؟!

محمد اشرف غنی (به اصطلاح) رییس فعلی کشور، رایزنی با رهبران جهادی و سران احزاب و متنفذین قومی را آغاز کرده است و بدین بهانه از نزدیک آنان را مورد آزمایش وفاداری قرار می دهد.

*وی در دو روز گذشته طی جلسه ای، حاجی دین محمد از سران قومی و معاون شورای صلح و عبدالهادی ارغندیوال رهبر حزب اسلامی (جدا شده از شاخه حکمتیار) را به ارگ دعوت کرد و حمایت آنان را نسبت به آینده ریاست جمهوری خودش جلب نمود.

شنیده می شود، پس از آنکه عبدالرب رسول سیاف ریاست شورای صلح را نپذیرفت، اشرف غنی طی این جلسه به حاجی دین محمد که در حال حاضر معاون شورای صلح است و ریاست هیات مذاکره کننده در نشست صلح را برعهده داشت، ریاست این شورا را پیشنهاد کرده است. (در حال حاضر عملا کریم خلیلی از ریاست شورای صلح برکنار شده است) در همین حال به ارغندیوال نیز وعده یکی از وزارتخانه ها را داده است اما بشرط اینکه وی در انتخابات ریاست جمهوری بصورت تمام از کاندیداتوری اشرف غنی حمایت کند.

*در ادامه نشست های به اصطلاح مشورتی، جناب غنی از عبدالرب رسول سیاف رهبر حزب دعوت اسلامی و عضو ارشد شورای حراست و ثبات و همچنین از فضل الهادی مسلمیار رییس فعلی مجلس سنا دعوت کرد تا به ارگ ریاست جمهوری بیایند و وی طی جلسه ای دوساعته موفق شد تا آنان را برای پذیرش خواسته های خود قانع سازد.

مسلمیار که از اول تکلیفش معلوم بود و حضور او در این جلسه بیشتر برای قانع کردن سیاف فراهم آمده بود، اما شنیده شده است که سیاف به سختی این دعوت را پذیرفته و در این جلسه قول مساعد و محکمی به اشرف غنی نداده است. اما اشرف غنی توانست نظر وی نسبت به واگذاری پست ریاست شورای علمای افغانستان با اختیارات بیشتر و همچنین نظارت وی بر عملکرد شورای صلح به جناب سیاف، او را تا اندازه ای قانع بسازد و در انتخابات ریاست جمهوری آینده بصورت ضمنی با خودش همراه کند.

*بازهم در ادامه نشست های به اصطلاح مشورتی، جناب غنی از چند فرد خاص از حزب جمعیت دعوت کرد و برخی از سران این حزب را نادیده گرفت. در این جلسه که فقط از صلاح الدین ربانی، محمد اسماعیل خان و عطا محمد نور دعوت شده بود، پیرامون ترکیب جدید شورای صلح و نشست احزاب با طالبان بحث و مذاکره صورت گرفت.

اشرف غنی به این سه عضو حزب جمعیت توصیه نمود که از موضع احساسی با مسایل برخورد نکنند و وی را در انتخابات ریاست جمهوری آینده یاری نمایند. در این جلسه (انگار مهر سکوت بر لبان صلاح الدین و اسماعیل خان و عطامحمد زده باشند) هیچ مخالفتی با گفته های اشرف غنی صورت نگرفت و این سه تن بیشتر به توصیه های اشرف غنی گوش دادند تا اعتراض های خود را بیان کنند.

غنی بازهم موفق شد تا به آنان بقبولاند که در انتخابات ریاست جمهوری همسو با سیاست های آمریکا عمل کنند در غیر اینصورت از میدان بدر خواهند شد. وی به آنان توصیه کرد که از نزدیک شدن به سیاست های اروپا، روسیه، چین و ایران در مورد انتخابات آینده ریاست جمهوری پرهیز کنند.
ظاهرا غنی در این جلسه هیچ تلاشی برای جلب نظر این افراد در مورد خودش نکرد اما تا توانست برای آمریکایی ها و خواسته های آنان رابزنی نمود.

*در ادامه نشست های به اصطلاح مشورتی، جناب غنی، محمد یونس قانونی را برای دیدار فراخوانده بود که بلافاصله در ارگ حاضر شد و طی نشست خصوصی که در آن حمدالله محب مشاور ارشد شورای امنیت ملی و سلام رحیمی رییس دفتر غنی نیز حضور داشتند، با اشرف غنی دیدار کرد.

در این نشست که اطلاعاتی از آن به بیرون درز نکرده است، احتمال می رود روی ترکیب شورای مذاکره کننده احزاب با طالبان و انتخابات ریاست جمهوری آینده بحث صورت گرفته باشد. اما آنچه مشخص است، دعوت جداگانه محمد یونس قانونی به علت فاصله انداختن میان سران جمعیت صورت گرفته است و هیچ دلیل دیگری ندارد.

محمد یونس قانونی که ظاهرا معقول ترو پخته تر از دیگر سران حزب جمعیت به حساب می آمد، شاید اینبار نیز مانند گذشته فریب غنی را خورده باشد و در راستای سیاست های آمریکایی غنی، یکبار دیگر آینده و سرنوشت مردم را به معامله بنشیند.

اینجا است که باید سران حزب جمعیت از یکدیگر بپرسند که چرا یونس قانونی بصورت جداگانه به ارگ دعوت شد و در آن جلسه خصوصی بین غنی و قانونی چه گذشته است؟

*در ادامه نشست های به اصطلاح مشورتی، جناب غنی، اینبار گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی و غلام فاروق وردک را به ارگ دعوت کرد.
همانگونه که سیاست خارجی ها همیشه این بوده است که بین افغانستان و پاکستان، اول با سران افغانستان صحبت می شد و سپس تمامی گزارش های آن به پاکستان شریک می گردید، جناب اشرف غنی نیز اول با دیگر سران و رهبران صحبت کرد و سپس همه گزارش و نتایج آن نشست ها را با حکمتیار و فاروق وردک در میان گذاشت.

حکمتیار از بازی دوگانه ای که با احزاب و متنفذین آغاز کرده است صحبت کرد و فاروق وردک از بازی دوگانه آمریکایی ها با سران احزاب و متنفذین گزارش داد.

هرچند از جزییات صحبت ها و نتیجه این جلسه گزارشی در دست نیست، اما احتمال می رود که غنی و گلبدین و فاروق، بر سادگی و بیچارگی سران احزاب و برخی متنفذین قومی و تعدادی از نماینده های مجلس خندیده باشند.
زیرا بسیاری از سران احزاب و متنفذین و نماینده های مجلس، فقط در بیرون و جلوی مردم هارت و پورت می کنند و زمانیکه در مقابل آمریکایی ها و اشرف غنی که فعلا رییس جمهوری آمریکایی ها در افغانستان است، می رسند، دوزانو نشسته ادای احترام می کنند و به تمامی تحقیر ها توهین های شان به خود و مردم، به آرامی لبخند می زنند.

خداوند این تشنگان قدرت را هدایت کند.

  پربازدید ترین