• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

جنرال جوزف دانفورد: طالبان در حال حاضر بازنده جنگ نیستند!

جنرال جوزف دانفورد: طالبان در حال حاضر بازنده جنگ نیستند!

پس از یک جنگ تمام عیار 18 ساله در افغانستان و قربانی شدن هزاران انسان بی‌دفاع و بی‌گناه در کشور، یک مقام بلندپایه نظامی امریکا گفته است که «طالبان در حال حاضر جنگ را نمی‌بازند». این در حالی است که امریکا در سال 2018 میلادی، 5213 بمب بر خاک افغانستان پرتاب کرده است.
 
جنرال جوزف دانفورد، رییس ستاد مشترک ارتش امریکا روز شنبه(26 عقرب) در یک سخنرانی در یک بحث اکادمیک در هالفکس در کانادا گفته است: "به نظرم این عادلانه است که گفته شود که آنان (طالبان) در حال حاضر (جنگ را) نمی‌بازند".
 
این مقام ارشد نظامی امریکا افزوده است، نیروهای امریکایی و هم‌پیمانان‌شان در ناتو تلاش کردند تا از راه نظامی، سیاسی و اقتصادی بر طالبان فشار بیاورند و آنان را مجبور کنند تا به گفت‌وگو حاضر شوند و جنگ را پایان بخشند.
 
در یک گزارش شبکه خبری سی.ان.ان به نقل از جنرال دانفورد آمده است: "ما باورمندیم که طالبان می فهمند که یک زمانی مجبور اند تا به صلح بپیوندند. موفقیت ما در این است که همه تلاش‌ها و فشارهای ما را هماهنگ کنیم تا به طالبان این انگیزه را بدهیم که گفتگو کنند."
 
این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که امریکا مجبور به تغییراتی در استراتژی جنوب آسیای خود و مذاکرات مستقیم با نمایندگان طالبان شده است. زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان که تاکنون دو بار به کابل و کشورهای منطقه سفر کرده، تاکنون دو بار با نمایندگان طالبان در قطر دیدار و مذاکره داشته است.
 
این در حالی است که هم‌زمان با این اظهارات، جنگ در افغانستان هم‌چنان به شدت ادامه دارد و رویکرد نظامی و بمب‌هایی که امریکایی‌ها از هوا بر سر افغانستان فرو می‌ریزند، هیچ تأثیری بر نتیجه این جنگ نداشته است.
 
آمارهای تازۀ نیروهای هوایی امریکا نشان می‌دهند که در سال 2018 میلادی، 5213 بمب بر خاک افغانستان پرتاب شده‌ و این رقم، بیشترین اندازه کاربرد بمب را در یک سال نشان می‌دهد.
 
پیش از این، نیروهای امریکایی در سال 2010میلادی که بیشترین حمله‌هایی هوایی را داشتند، 5101 بمب بر خاک افغانستان در یک سال پرتاب کرده بودند.

  پربازدید ترین