• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

تشکیل یک اداره موقت به ریاست عبدالستار سیرت

زلمی خلیلزاد، مشاور وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان، هفته گذشته باز با نمایندگان دفتر سیاسی طالبان در قطر صحبت نمود. با آنکه نه خلیلزاد و نه نمایندگان طالبان جزییات این گفت و شنود را بیان کرده اند، یک مقام طالبان که نخواسته است نامش گرفته شود به آژانس اسوشیتد پرس گفته است که در ملاقات با خلیلزاد، ملا خیرالله خیرخواه والی پیشین طالبان برای ولایت هرات و ملافاضل یکی از فرماندهان ارشد نظامی طالبان هم حضور داشتند.

خیرخواه و فاضل در میان پنج مقام پیشین طالبان بودند که در سال 2014 در بدل رهایی یک نظامی امریکایی که در اسارت طالبان بود، از زندان گوانتانامو آزاد گردیده و در قطر مستقر شدند.

اسوشیتد پرس به نقل از دو منبع که از جزئیات ملاقات خلیلزاد با نمایندگان طالبان آگاهی داشتند گزارش داده است که طالبان پیشنهاد خلیلزاد برای اعلان آتش بس را رد نمودند.
به استناد همین منابع، طالبان همچنان با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در اپریل 2019 مخالفت ورزیده اند. به عوض انتخابات، طالبان پیشنهاد تشکیل یک ادارهء موقت به ریاست عبدالستار سیرت را داده اند.

سیرت 81 ساله از شخصیت های نزدیک به شاه سابق محمد ظاهر شاه بود که در نخستین دور انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در سال 2004، نامزد بود. آقای سیرت که در نخستین دور مذاکرات بن (2001) هم نامزد ریاست ادارهء موقت بود، در بیشتر از یک و نیم دههء گذشته فعالیت سیاسی چشمگیری نداشته است.

مشخص نیست که طالبان که مولوی هبت الله را ”امیرالمومنین“ میخوانند، چرا برای تشکیل یک حکومت موقت به رهبری عبدالستار سیرت پیشنهاد ارایه کرده اند. طالبان در گذشته خروج تمام نیروهای خارجی از افغانستان را عمده ترین پیش شرط ختم جنگ اعلان کرده بودند.

  پربازدید ترین