• پنج شنبه, 30 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

اعلام نتیجه ابتدایی انتخابات بازهم به تاخیر افتاد

اعلام نتیجه ابتدایی انتخابات بازهم به تاخیر افتاد

دودستگی میان کمیشنران کمیسیون؛ نتیجه‌ی ابتدایی باز هم با تاخیر اعلام خواهد شد.

به گزارش یک، کمیسیون انتخابات اعلام می داشت، به علت بازشماری و تفتیش بخش زیادی از رای‌های ولایت‌ها، نتیجه‌ی ابتدایی انتخابات پارلمانی بگونه‌ی کامل در دوم قوس اعلام نخواهد شد. این در حالی است که بر اساس جدول زمانی انتخابات پارلمانی، نتیجه‌ی ابتدایی باید یک هفته پیش اعلان می‌شد.
ملیحه حسن، عضو کمیسیون انتخابات گفت کمیسیون تلاش می‌کند تا دوم قوس نتیجه‌ی ابتدایی برخی از ولایت‌ها را اعلام کند.

از سویی، عضوهای کمیسیون انتخابات در پیوند به جدول زمانی انتخابات ریاست‌جمهوری دو دسته شده‌اند.

بیش از دو هفته از وعده‌ی کمیسیون انتخابات برای اعلام جدول زمانی انتخابات ریاست جمهوری آینده می‌گذرد؛ ولی کمیسیون انتخابات در این مدت موفق به اعلام این جدول نشده است. اختلاف نظر میان کمیشنران این کمیسیون دلیل این تاخیر عنوان می‌شود.

عده‌ای از کمیشنران تنها خواهان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخابات پارلمانی غزنی در پایان ماه حمل سال آینده اند؛ اما شمار دیگری از کمیشنران خواهان برگزاری همزمان چهار انتخابات یعنی انتخابات‌های ریاست جمهوری، شورای ولایتی، شورای ولسوالی‌ها و انتخابات پارلمانی غزنی می باشند.
ملیحه حسن، عضو کمیسیون انتخابات گفت که متاسفانه بین عضوهای کمیسیون وحدت نظر وجود ندارد.

در سوی دیگر، شماری از نامزدان در ولایت قندوز دفتر ولایتی کمیسیون انتخابات را بستند. این نامزدان خواهان بازشماری رای‌ها اند و ادعا دارند که به شکایت‌های‌شان رسیدگی نشده‌است.
مولوی عبیدالله، نامزد انتخابات مجلس نمایندگان از قندوز گفت که رای‌های سفید از رای‌های سیاه جدا نشده و در کنار آن رای‌های بدون برچسب بایومتریک باید باطل شمار شوند.

در حالی‌که کمیسیون انتخابات 31حمل سال آینده را روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تعیین کرده؛ ولی روز ثبت نام نامزدان این انتخابات و پیکارهای انتخاباتی آنها تا کنون مشخص نشده است. دیده شود که این دو دسته‌گی کمیشنران تا چه زمانی مانع اعلام جدول زمانی انتخابات ریاست‌جمهوری شد.

  پربازدید ترین