• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

ایران: گروه هایی مثل فاطمیون برای افغانستان و هیچ کشور دیگری خطرناک نیستند

ایران: گروه هایی مثل فاطمیون برای افغانستان و هیچ  کشور دیگری خطرناک نیستند

سخنگوی وزارت خارجه ایران تاکید می کند که گروه هایی مثل لشکر فاطمیون که در مجموعه نیروهای مقاومت قرار می گیرند، برای افغانستان و هیچ کشور دیگر خطرناک نیستند.
 
دکتر بهرام قاسمی که در نشست هفته وار خود با خبرنگاران سخن می گفت، در مورد گزارش اخیر انستیتوت مطالعات خاورمیانه در  واشنگتن و بازتاب آن توسط موسسه مطالعات استراتژیک افغانستان در کابل، در مورد نقش جمهوری اسلامی ایران در شکل گیری، فعالیت و آینده لشکر فاطمیون و بزرگنمایی خطر بالقوه آن برای امنیت ملی افغانستان پاسخ داد.

وی خاطرنشان کرد که گروه های زیادی در منطقه وجود دارند که در مجموعه نیروهای مقاومت قرار می گیرند، از جمله لشکر فاطمیون که عمدتا از اتباع کشور افغانستان هستند.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه ایران، این گروه ها با توجه به اشغال گری رژیم اشغالگر قدس و تجاوزهایی که به کشورهای اسلامی در منطقه، به صورت خودخواسته و داوطلبانه در صف مبارزه با اشغالگری و تجاوز بیگانگان حضور داشته و نقش به سزایی ایفا کردند.

وی تصریح کرد: آنچه من می فهمم، این گروه ها فعالیت و مبارزات خود را معطوف به تجاوزات رژیم اشغالگر قدس و مبارزه با تروریسم در کشورهایی مثل سوریه و عراق کرده اند، بنابراین این نیروها هیچ گونه خطر و مشکلی را برای کشوری مثل افغانستان نداشته و نخواهند داشت.

دکتر قاسمی تاکید نمود که این اندیشکده(مطالعات خاورمیانه) و سازمان های ذیربط در جهان به خصوص در امریکا، با اهداف مشخص و خاصی اقدام به پردازش و تحلیل این گروه ها می کنند.

وی در پایان گفت: قطعا این گروه ها برای افغانستان و دیگر کشورها خطرناک نیستند.

این درحالی است که پیش از این، سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل نیز در واکنش به گزارش انستیتوت مطالعات خاورمیانه در واشنگتن گفته است: گزارش موسسه مطالعات خاورمیانه واشنگتن (26 اکتبر 2018) در مورد نقش جمهوری اسلامی ایران در شکل‌گیری، فعالیت و آینده لشگر فاطمیون که اخیرا (24 عقرب/ آبان 1397) توسط موسسه مطالعات استراتژیک افغانستان به معرض بررسی و تبلیغ گذاشته شده، بر پایه برخی گزاره‌های ناصحیح، استدلال‌های متناقض، تردیدها و ابهامات و در موارد متعددی بر مبنای مبالغه و اغراق تنظیم و منتشر گردیده است.

در بیانیه سفارت ایران آمده است، به نظر می‌رسد در بخش‌های مختلف این گزارش، تلاش‌های عامدانه‌ای صورت گرفته تا پروژه ایران‌هراسی در افغانستان به صورت پررنگ تعقیب و بخشی از جامعه افغانستان نیز در همین رابطه به شکلی غیرمنصفانه مورد انواع انتقادات و اتهامات قرار گیرند.

به گزارش بی.بی.سی، این پژوهش انستیتوت مطالعات خاورمیانه به بررسی خاستگاه و گسترش لشکر فاطمیون و نقش آن در جنگ داخلی سوریه پرداخته و به تاثیر جنگ سوریه بر جامعه هزاره‌ها و شیعه‌های افغان در ایران و "ستیزه‌جویی فراملی در افغانستان" پرداخته شده است.

اما بی.بی.سی گفته که این گزارش اشاره‌ای به بازگشت کهنه‌سربازان جنگ به افغانستان ندارد و شواهدی در دست نیست که نشان دهد این نیروها تهدید بالفعلی را متوجه افغانستان کرده باشد.

ولی با این تذکر مهم، برخی رسانه ها، نهادها و جریان ها در داخل افغانستان، به دنبال پخش این پژوهش که فاقد شواهد و مستندات کافی است، اقدام به تبلیغات منفی گسترده و بزرگنمایی خطر بالقوه فاطمیون برای امنیت ملی کشور کردند.
 
از نظر کارشناسان مسایل سیاسی منطقه، مهم ترین دلیل انتشار این گزارش در زمان کنونی، وضعیت جنگی جاری در افغانستان می باشد.
 
این گزارش، درست زمانی منتشر و به نحو گسترده ای از سوی رسانه های غربی مانند بی بی سی و رادیو آزادی و صدای امریکا و... پوشش داده می شود که طالبان در اقدامی بی سابقه، مناطق امن شیعه نشین در غزنی و ارزگان را آماج حمله های خونبار خود قرار داده اند.
 
سازمان دهندگان این گزارش، در زمان حساس و مهمی اقدام به انتشار این متن تکراری، بی پایه، پر از ادعاهای دروغ و هشدارهای واهی کرده اند.
 
آنها و رسانه های غربی فارسی زبانی که آن را به صورت گسترده، بازنشر کرده اند، می خواهند با انتشار اینگونه گزارش های شبه تحقیقی، جنگ جاری در مناطق شیعه نشین افغانستان را به ایران نسبت دهند و خطر دروغین و بی پایه «فاطمیون» برای امنیت ملی و وحدت مذهبی در افغانستان را بزرگنمایی کنند و به این ترتیب، به تروریزم طالبانی کمک کرده و آن را توجیه نمایند.
 
این در حالی است که نه در جاغوری و مالستان و ارزگان خاص، لشکر فاطمیون یا حتی کهنه سربازان این نیرو حضور دارند و نه طالبان با انگیزه های مذهبی، اقدام به سازماندهی حمله بر این مناطق کرده اند.

  پربازدید ترین