• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نیروهای امنیتی باید در جاغوری و مالستان بمانند تا طالبان دوباره حمله نکنند

نیروهای امنیتی باید در جاغوری و مالستان بمانند تا طالبان دوباره حمله نکنند

نیروهای امنیتی از دو روز گذشته به این سو موفق شدند طالبان را از ولسوالی‌های مالستان و جاغوری غزنی بیرون کنند. دفتر والی غزنی ساعتی پیش خبر از پاکسازی ولسوالی جاغوری داد. هرچند دفتر والی غزنی جزئیات بیشتر ارائه نکرده، اما گفته است که ولسوالی جاغوری به طور کامل از وجود طالبان پاک سازی شده است.

دو روز پیش وزارت داخله گفته بود که ولسوالی مالستان به طور کامل از حضور طالبان پاک سازی شده است و نیروهای امنیتی در ساحات ناامن عملیات تصفیوی شان را ادامه می‌دهند. وزارت دفاع نیز گفته است که قرار است دو واحد ارتش منطقه‌یی که از شش نفر تشکیل می‌گردد، پس از آموزش و تجهیز در دو ولسوالی مالستان و جاغوری مستقر شوند تا از حمله دوباره طالبان جلوگیری کنند.

اما هنوز نگرانی‌ها از آسب پذیر بودن این دو ولسوالی همچنان با قدرت باقیست. نگرانی اصلی این است که اگر نیروهای امنیتی تنها به بیرون راندن طالبان از این دو ولسوالی اکتفا کنند، ممکن با برگشتن نیروهای ویژه و کوماندو به کابل، طالبان دوباره به این مناطق حمله کنند.

شماری از نمایندگان غزنی در مجلس نیز این نگرانی را مطرح می‌کنند. آنها از حکومت می‌خواهند به نیروهای امنیتی اجازه بدهند در جاغوری و مالستان و مناطق اطراف این دو ولسوالی عملیات تصفیوی شان را ادامه بدهند.

آنها باور دارند که باید حکومت پیش از اتفاق افتادن یک رویداد، در پی چاره باشد. شماری از نمایندگان انتقاد دارند که بارها از تهدیدات جدی حملات طالبان بر این دو ولسوالی به نهادهای امنیتی و حکومت هشدار داده بودند، اما هیچ توجهی به نگرانی های آنها نشده است.

محمد عارف رحمانی نماینده غزنی در مجلس می‌گوید:” حالا که این ولسوالی از وجود طالبان پاکسازی شده است، حکومت باید دستور بدهد که نیروهای امنیتی هم‌چنان در این دو ولسوالی باقی بمانند تا مردم این ولسوالی‌ها احساس امنیت کنند و از حمله دوباره طالبان نیز جلوگیری شود.”

محمد علی علی‌زاده، عضو دیگر مجلس نیز می‌گوید، توقع او از حکومت این است که اراده محکم برای پاکسازی ولسوالی‌های جاغوری و مالستان داشته باشد و مخفی‌گاه این گروه را در ولسوالی های دیگر غزنی نابود کنند.

آقای علی‌زاده تاکید دارد که مسئله صلح نباید آن قدر جدی گرفته شود که تمام ولسوالی‌ها به کام طالبان برود و افزود: ”اگر حکومت نتواند در میدان رزم پیروز باشد هیچ‌گاهی در میدان صلح و سیاست به موفقیت نمی‌رسد.”

طالبان 12 روز پیش از دو نقطه بر مناطقی اتقول و داوود ولسوالی جاغوری در منطقه ناوه انگوری حمله کردند. براساس گزارش‌ها، در حمله طالبان بر ولسوالی‌های جاغوری و مالستان، دست کم 100 نظامی، نیروهای خیزش مردمی و غیر نظامیان کشته شدند.

در این رویداد بر اساس آمار رسمی دولت افغانستان، بیشتر از 5000 خانواده بیجا شده و به ولایت‌های بامیان، کابل و مرکز غزنی فرار کرده اند. اما در آمارهای غیر رسمی که از سوی افراد رضا کار ثبت شده است، این شمار بیشتر است.

حمله اخیر طالبان به مناطق هزاره نشین در ولایت غزنی و ارزگان، بی پیشنه ترین حمله‌ی این گروه بود که در آن بیشترین خسارت به غیر نظامیان وارد شد. حمله به ولسوالی‌های ارزگان خاص، جاغوری و مالستان سبب شد که هزاران نفر در کابل دست به اعتراض بزنند و تا نزدیک ارگ ریاست جمهوری بروند.

هنوز مشخص نیست که پلان بعدی دولت برای حفاظت از ولسوالی‌های جاغوری و مالستان چیست، آیا تنها به ایجاد همان ارتش منطقه‌یی اکتفا می‌کنند و یا آنچه نمایندگان مردم و مردم می‌خواهند، عملیات تصفیوی را برای پاک سازی مناطق هموجوار جاغوری و مالستان نیز ادامه می‌دهند.

  پربازدید ترین