• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

وحدت، تنها راه حل مسئله فلسطین و مشکلات جهان اسلام است/همکاری منطقه ای میان مسلمانان را تقویت کنیم

وحدت، تنها راه حل مسئله فلسطین و مشکلات جهان اسلام است/همکاری منطقه ای میان مسلمانان را تقویت کنیم

رئیس جمهور سابق کشورمان وحدت را تنها راه حل مسئله فلسطین و جهان اسلام دانست و گفت: اختلافات مسلمانان سبب جنگ و ویرانی شده و این امر سیمای غلطی از اسلام به جهان معرفی می‌کند.

آئین افتتاحیه سی و دومین دوره کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی صبح امروز با حضور حامد کرزی و جمعی از اندیشمندان جهان اسلام در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی آغاز شد.

تمدن اسلام از تاریخ سربلند بیرون آمده و امروز هم سربلند خواهد بود
در این برنامه، حامد کرزی رئیس‌جمهوری سابق کشورمان طی سخنانی تمدن اسلام را تمدنی سربلند در دل تاریخ برشمرد و گفت: این تمدن بعد از گذراندن سخت‌ترین آزمون‌های تاریخی سربلند بیرون آمده و امروز هم مشکلات و سختی‌های دنیا را پشت سر خواهد گذاشت، به شرط اینکه اتحاد مسلمانان ضعیف نشود و برادری ما گسترده‌تر شود.

اختلافات مسلمانان سبب جنگ و ویرانی شده و این امر سیمای غلطی از اسلام به جهان معرفی می‌کند
وی دوری مسلمانان از یکدیگر و اختلافات را سبب آسیب‌پذیری جهان اسلام دانست و گفت:‌ امروز میراث استعمار سبب شده در بخش‌هایی از جهان اسلام شاهد جنگ و ویرانی باشیم و افراطی‌گری در اسلام باعث کشتار مسلمانان در کشورهای مختلف شده و این اتفاقات سیمای غلطی از اسلام به جهانیان عرضه می‌کند. باید با وحدت جلوی این اتفاقات را بگیریم و چهره نورانی اسلام را به دنیا معرفی کنیم.

باید با وحدت چهره واقعی و نورانی اسلام را به جهان معرفی کنیم
کرزی، مسلمانان را نمونه مهربانی و زندگی مسالمت‌آمیز در تاریخ دانست و گفت: در هر کجای دنیا از آندلس تا بالکان که مسلمانان حاکم بودند، نشانه‌هایی از زندگی مسالمت‌آمیز و زیبا وجود دارد و امروز اگر شاهد مشکلاتی در جهان اسلام هستیم، به دلیل تفرقه‌ای است که استعمار میان مسلمانان افکنده است. باید با وحدت جلوی این اتفاقات و اختلافات را بگیریم و چهره نورانی و واقعی اسلام را به دنیا معرفی کنیم.

همه ما در برابر فلسطین مسئولیت دینی و اخلاقی داریم
رئیس‌جمهور سابق کشورمان با بیان اینکه در برابر مردم فلسطین مسئولیت دینی و اخلاقی داریم، گفت: فلسطین سرزمین سه دین ابراهیمی است و باید این سرزمین برای مردمانش امن باشد و ما نمی‌توانیم از این سرزمین و ظلم به مردمان آن چشم‌پوشی کنیم، زیرا داشتن زندگی آرام و پیشرفت حق همه فرزندان آدم از جمله فلسطینیان است.

وحدت تنها راه حل مسئله فلسطین و مشکلات جهان اسلام است
وی وحدت مسلمانان را تنها راه حل مسئله فلسطین بیان کرد و گفت: نه تنها درد و رنج مردم فلسطین، بلکه مشکلات جهان اسلام پایان نمی‌یابد، مگر اینکه ما موضوع وحدت را از شعار به عمل تبدیل کنیم، در این صورت است که جهان اسلام شاهد آرامش و امنیت خواهد بود.

محرومیت از تحصیل علت عقب‌ماندگی بسیاری از کشور‌هاس اسلامی است
کرزی، توجه به دانش‌های امروزی را راه دیگر پیشرفت کشورهای اسلامی دانست و گفت: محرومیت فرزندان ما از تحصیل دانش از جمله عوامل عقب‌ماندگی جوامع اسلامی است، البته این امر در برخی از کشورهای اسلامی از جمله جمهوری اسلامی ایران مرتفع شده و شاهد پیشرفت این کشور هستیم و امیدوارم موضوع تحصیل علم و دانش در همه کشورهای اسلامی محقق شود تا از این طریق چرخ تمدن اسلامی در جهان اسلام به حرکت درآید.

وی تأمین عدالت و برادری بین مذاهب اسلامی را امری مهم و حیاتی دانست و گفت: تجربه کشور افغانستان نشان می‌دهد که موضوع عدالت و برادری بین مذاهب بسیار می‌تواند مهم باشد و ما در افغانستان شاهد بودیم دشمنان نتوانستند وحدت مذاهب در کشور ما را برهم بزنند و حتی در قانون اساسی هم حقوق پیروان مذاهب مختلف اسلامی برابر عدالت بیان شده است.

جمهوری اسلامی ایران نقش پررنگی در باز‌سازی افغانستان دارد
رئیس‌جمهور سابق کشورمان با اشاره به تلاش‌های افغانستان مبنی بر حفظ وحدت در جهان اسلام گفت: ایجاد رابطه با همه کشورهای اسلامی از جمله جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی از جمله اهداف ما بوده و ما برای بازسازی کشورمان از همه ظرفیت‌ها از جمله جمهوری اسلامی ایران استفاده کرده‌ایم و در این زمینه روابط‌مان را با کشور آمریکا هم تقویت کردیم، البته نگذاشتیم از حضور آمریکا در افغانستان همسایگان آسیب ببینند، همچنین نقش جمهوری اسلامی ایران در بازسازی افغانستان نقش پررنگی است که از رهبری و مردم ایران برای این امر تقدیر و تشکر می‌کنیم.

پیشرفت ملت‌های مسلمان در گرو پاس داشتن هویت دینی است
وی مداخله در امور کشورهای اسلامی به بهانه اصلاحات را سبب ویرانی آنها بیان کرد و گفت: امروز ویرانی کشور آباد سوریه و جنگ در یمن مایه نگرانی ما است. ما فرزندان تمدنی هستیم که دانش و هنرهای زیادی به جهان ارائه کرده و می‌توانیم با تکیه بر نیروی مردمان سرزمین‌مان و ثروت‌های عظیم کشورهایمان به قدرتی عظیم دست یابیم و این امر رخ نمی‌دهد مگر اینکه هویت دینی خود را پاس بداریم و در عین حال با صنعت و تکنولوژی روز هم آشنا باشیم.

وی در پایان با دعوت از کشورهای اسلامی برای کمک به صلح افغانستان گفت: کنفرانس صلح مسکو برای افغانستان موجبات امیدواری ما شده و از کشورهای اسلامی می‌خواهم از این امر حمایت نکنند تا کشور افغانستان شاهد صلح و ثبات باشد، متأسفانه چند روز پیش در جشن میلاد پیامبر(ص) شاهد حادثه‌ای خونین بودیم و جمعی از علمای ما کشته شدند و امیدوارم صلح و آرامش در کشور افغانستان با کمک دیگر کشورهای اسلامی فراهم شود.

  پربازدید ترین