• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

وزیر خارجه ایران در دیدار با عبدالله عبدالله: در کنار دولت و ملت افغانستان هستیم

وزیر خارجه ایران در دیدار با عبدالله عبدالله: در کنار دولت و ملت افغانستان هستیم

وزیر خارجه ایران در دیدار با عبدالله عبدالله ریاست اجرائیه کشور گفت که جمهوری اسلامی ایران در کنار دولت و ملت افغانستان بوده و خواهد بود.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و «عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی دولت وحدت ملی ملی صبح امروز (سه‌شنبه) در جنیوا دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این دیدار که در محل اقامت عبدالله عبدالله در شهر جنیوا انجام شد، دو طرف در باره کنفرانس جنیوا، روابط دوجانبه، تحولات سیاسی و امنیتی در منطقه و همکاری‌های مشترک دو کشور به رایزنی پرداختند.

وزیر خارجه ایران در این دیدار بر همراهی ایران در کنار دولت و ملت افغانستان تأکید کرد و حضورش در کنفرانس بین‌المللی افغانستان را نشانه‌ای از دوستی مشترک بین دو کشور خواند.

عبدالله عبدالله نیز در این دیدار از حمایت و پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران از افغانستان قدردانی و بر تدوام روابط و همکاری‌های نزدیک دو کشور در راستای غلبه بر مشکلات منطقه و استفاده از ظرفیت‌های موجود در راستای گسترش مناسبات تأکید کرد.

کنفرانس بین‌المللی افغانستان امروز و فردا (سه‌شنبه و چهارشنبه) به میزبانی سازمان ملل متحد و با حضور مقام‌های ارشد دولت وحدت ملی در مقر سازمان ملل متحد در جنیوا برگزار می‌شود.

هدف از این اجلاس اعلام همبستگی جهانی با مردم و دولت افغانستان در مسیر نیل به صلح و ثبات در کشور و تحقق رشد و توسعه و اصلاحات در افغانستان است.

این کنفرانس در زمانی برگزار می‌شود که افغانستان با چالش‌های گوناگونی در روند استقرار صلح و ثبات و همچنین توسعه اقتصادی و اداری و مقابله با فساد دست و پنجه نرم می‌کند.

به همین دلیل، یکی از محورهای مهم این کنفرانس بررسی چالش‌ها در زمینه توسعه اقتصادی و جلب حمایت بین‌المللی برای کمک مالی و اقتصادی به کشور خواهد بود.

کنفرانس بین‌المللی افغانستان در فاصله زمانی دو اجلاس مهم تامین مالی برای افغانستان (یکی در 2016 و دیگری در 2020) برگزار می‌شود و از این حیث واجد اهمیت مهمی در فرآیند تحقق هدف خوداتکایی اقتصادی و امنیتی برای کشور است.

بنا بر اعلام سازمان ملل، بیش از 50 کشور در سطح وزیر در این کنفرانس شرکت می‌کنند و این اجلاس فرصت مناسبی برای تبادل نظر فیمابین کشورهای مختلف در مورد آخرین وضعیت  افغانستان فراهم می‌کند. موضوعات مرتبط با پناهندگان و مهاجران، مواد مخدر، خشکسالی و محیط زیست، ارتقای وضعیت زنان نیز در قالب نشست‌های جانبی و موضوعی در خلال این کنفرانس مورد بحث و بررسی قرار خواهند گرفت.

علاوه بر اشرف غنی رئیس جمهور و عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت، مقاماتی از بیش از 100 کشور، از جمله فدریکا موگرینی مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، وزرا و مقام‌های عالیرتبه کشورهای همسایه افغانستان، وزرای خارجه روسیه، آلمان، سوئد، انگلیس، در این کنفرانس حضور خواهند داشت.

  پربازدید ترین