• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

آخرین تحولات سیاسی افغانستان در سفر محمد محقق در جمع مهاجرین افغانستانی مقیم ایران

آخرین تحولات سیاسی افغانستان در سفر محمد محقق در جمع مهاجرین افغانستانی مقیم ایران

محمد محقق، معاون ریاست اجرائیه حکومت وحدت ملی و رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان که در جمع مهاجرین افغانستانی مقیم قم ایران تحت عنوان «بررسی آخرین تحولات سیاسی افغانستان» در مسجد امام زین‌العابدین علیه السلام سخنرانی می‌کرد، وی عدم موفقیت آمریکا طی حضور چندین ساله‌‌اش در افغانستان، خرج کردن تریلیون‌ها دالر طی این مدت، فشار شدید افکار عمومی آمریکا و شخصیت تاجرپیشه‌ی ترامپ را از جمله عواملی دانست که منجر به دستور مایک پمپئو وزیر خارجه‌ی آمریکا به زلمی خلیلزاد جهت ماموریت صلح افغانستان شدند.

در این مراسم که با حضور گسترده‌ی مهاجرین همراه بود معاون دوم ریاست اجرائیه افغانستان قرارگیری کشور در ایام اعلان نتایج انتخابات پارلمانی، طرح پروگرام صلح افغانستان با تعیین هیئت به رهبری زلمی خلیلزاد توسط وزارت خارجه آمریکا، همزمانی مذاکرات صلح با جنگ‌های همه‌جانبه علیه مناطق هزاره‌نشین و آغاز فاز نوین جنگ در کشور و نیز نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری را از جمله عواملی دانست که شرایط و اوضاع فعلی افغانستان را وارد مرحله‌ی حساس و سرنوشت‌سازی کرده است.

محمد محقق با اشاره به انتخابات پارلمانی افغانستان گفت: احزاب سیاسی از یازده ماه قبل از برگزاری انتخابات، با توجه به وضعیت نابسامان اسناد رأی‌دهی احساس کردند که اگر این موضوع به صورت جدی پیگیری نشود ممکن است به انتخاباتی پر از تقلب منتهی شود. چرا که رأی‌دهی با کارت‌‌های سابق که فاجعه‌آور بود، روند صدور تذکره سفید و الصاق استیکرهای انتخاباتی هم به بیراهه رفت.

وی ادامه داد: احزاب سیاسی با توجه به مشکلات نابسمانی‌های فوق، با اتخاذ موضع واحد، خواستار اصلاح نظام انتخاباتی و سیستم رأی‌‌دهی بایومتریک به صورت آنلاین شدند. پس از فیصله‌ی این موضوع، اما در نهایت، جدا از اینکه این سیستم در بسیاری از مناطق کار نکرد اما حکومت نیز تردستی انجام داد و سیستم رأی‌دهی آنلاین بایومتریک را به صورت آفلاین برگزار کرد.

رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان با خطاب قرار دادن حکومت هشدار داد: اگر باز هم در نتایج انتخابات پارلمانی دست‌کاری و تقلب صورت بگیرد، احزاب سیاسی در برابر آن قاطعانه خواهند ایستاد.

آقای محقق با اشاره به این مطلب که مصالحه‌ی ملی بین افغان‌ها آرزوی همه‌ی مردم افغانستان است تصریح کرد: حرف ما این است که اگر طالبان به سمت صلح و توقف جنگ بیاید ما استقبال می‌کنیم اما مسئله این است که طالبان تا هنوز حکومت افغانستان را به عنوان طرف مذاکره‌کننده قبول ندارد.

وی عدم موفقیت آمریکا طی حضور چندین ساله‌‌اش در افغانستان، خرج کردن تریلیون‌ها دالر طی این مدت، فشار شدید افکار عمومی آمریکا و شخصیت تاجرپیشه‌ی ترامپ را از جمله عواملی دانست که منجر به دستور مایک پمپئو وزیر خارجه‌ی آمریکا به زلمی خلیلزاد جهت ماموریت صلح افغانستان شدند.

معاون دوم ریاست اجرائیه، آزادی برخی زندانیان گوانتانامو و نیز آزادی ملابرادر از پاکستان و فرستادن آنها به قطر را در راستای ماموریت خلیلزاد ارزیابی کرد اما گفت: به نظر می‌رسد در پشت پرده، هم طالبان و هم آمریکا به مسیر قبلی‌شان برگشته‌اند.

وی ادامه داد: قبل از یازدهم سپتامبر 2001، طالبان که از جانب پاکستان و عربستان پشتیبانی می‌شد، هرگاه منطقه‌ای را تصرف می‌کرد قبل‌ از اینکه ما خبردار شویم، صدای آمریکا خبرش را با بزرگنمایی و اغراق منتشر می‌کرد.

آقای محقق افزود: امروز گفته می‌شود که آمریکا و طالبان در پشت پرده با هم کنار آمده‌اند و هر کدام از مواضع قبلی خود برگشته‌اند و روی این مسئله تمرکز می‌کنند که چطور می‌توانند به صورت برد-برد به صحنه برگردند و یا حضور داشته باشند؛ خلیلزاد نیز می‌خواهد تثبیت‌کننده‌ی این قضیه باشد؛ ولی بداند که مردم ما تکرار کشتارها و فجایع را نمی‌پذیرند.

رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان گفت: همزمانی مذاکرات صلح و جنگ‌های ارزگان و جاغوری و قومی معرفی کردن این جنگها توسط حکومت در ابتدای امر، این سوال را در ذهن ما ایجاد می‌کند که نکند یک ائتلافی بین طالبان و رفقای قدیم آنها برای فروش افغانستان ایجاد شده باشد؟

وی طرح مسئله‌ی حکومت موقت و ماموریت خلیلزاد را در یک راستا تفسیر کرده و تصریح کرد: اگر طالبان می‌خواهد در چوکات نظام جمهوری اسلامی افغانستان با ما مذاکره کند می‌پذیریم اما مذاکرات صلح با امارت اسلامی قابل قبول نیست.

معاون دوم ریاست اجرائیه، لزوم خلع سلاح مجاهدین و فرماندهان خیزش‌‌های مردمی را فیصله‌ی تمام حکومت ندانست و گفت: اگر قیصاری در فاریاب، جنرال اکرم در تخار و فرمانده علی‌پور در هزاره‌جات می‌جنگند، در حقیقت از وطن دفاع می‌کنند. و ما نباید چنین نیروهایی را خلع سلاح کنیم؛ بلکه باید در چوکات اردو و پلیس ملی به اکمال آنها اقدام بورزیم.

آقای محقق با اشاره به اظهارات مختلف پس از آزادی فرمانده علی‌پور، مشخصا به اظهارات معصوم استانکزی رئیس امنیت ملی اشاره کرد و بیان داشت: آقای استانکزی گفته است اگر فرمانده علی‌پور محاکمه نشود استعفاء می‌دهم. ما به آقای استانکزی می‌گوییم که طی مدت، این همه مساجد و مراکز آموزشی در قلب پایتخت و در ولایات دیگر مورد حمله قرار گرفتند استعفاء ندادید؛ حالا در ماجرای فرمانده علی‌پور سخن از استعفاء به میان می‌آورید؟

رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان در پایان، انتخابات ریاست جمهوری پیش رو را بسیار مهم و سرنوشت‌ساز دانسته و تصریح کرد: انتخابات ریاست جمهوری یعنی سپردن پنج سال حکومت کشور به یک نفر؛ لذا مردم نسبت به این مسئله باید بسیار حساس باشند.

  پربازدید ترین