• چهار شنبه, 29 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

چرا باید تیم فوتبال زنان را تعطیل کرد؟!

چرا باید تیم فوتبال زنان را تعطیل کرد؟!

بهره برداری جنسی یا بقولی سوء استفاده جنسی از زنان در تیم ملی فوتبال کشور به بحث روز مبدل شده و یکبار دیگر تمرکز رسانه ای و فضای مجازی بر این موضوع تاکید دارد که باید استفاده جنسی از زنان از بین برود.
حدود یکسال پیش تیم ملی فوتبال زنان افغانستان در دیداری با تیم ملی اردن به میدان رفت، بازیکنان افغانستانی که اغلب مقیم خارج بودند بدون روسری به میدان رفتند. پس از انتشار عکس تیمی و جریان بازی تیم‌های افغانستان و اردن در صفحات اجتماعی، پوشش بازیکنان تیم باعث واکنش‌های تند احتماعی شد.

اما اینبار کاپیتان پیشین تیم فوتبال بانوان افغانستان می‌گوید، آماده ‌است اسناد و شواهد دست‌ داشته ‌اش مبنی بر بدرفتاری جنسی با برخی بازیکنان این تیم را به دادستانی کشور بسپارد.
اداره دادستانی افغانستان نیز اعلام کرده است که ادعاهای بدرفتاری جنسی در فدراسیون فوتبال افغانستان را بررسی می کند، خالده پوپلزی بازیکن و مدیر مسوول پیشین تیم ملی فوتبال بانوان افغانستان می گوید برخی مربیان تیم ملی بانوان و رییس فدراسیون فوتبال افغانستان با دختران بازیکن، بدرفتاری جنسی می کردند.

خالده پوپلزی، کاپیتان پیشین تیم ملی فوتبال زنان افغانستان که در سال 2016 افغانستان را ترک کرد و اکنون در دانمارک است، همراه با سرمربی سابق آمریکایی تیم ملی فوتبال زنان افغانستان به گاردین گفته‌اند که با توجه به سیستمی که در افغانستان وجود دارد، احساس کردند که نمی‌توانند از زنان فوتبالیست حمایت کنند.

وی اضافه کرد، ادعایی را که راجع به سوء استفاده بعضی از بازیکنان از طرف رییس فدراسیون و بعضی ترینرها مطرح کرده‌ایم به خاطر آن اسناد و شواهد داریم، اسناد و شواهد به فیفا تسلیم شده، اگر دادستانی افغانستان واقعاً بخواهد که تحقیق کند بعداً به دادستانی افغانستان نیز این اسناد داده خواهد شد.
این بازیکن سابق تیم ملی فوتبال افغانستان همچنان در صحبت با برخی رسانه ها به یکی از موارد ادعا هایش اشاره کرده و گفته است، چندی پیش در کمپ تمرینی اردن زمانی که یک بازیکن زن مصدوم شده بود یکی از مربیان به اتاق او رفته و بدن این بازیکن را جبراً لمس کرده‌است.

خالده پوپلزی که در تهیه گزارش روزنامه گاردین دخیل بوده، گفت که کمک‌ مربیان تیم ملی فوتبال زنان "مشکلات اخلاقی" داشتند و هربار که این مساله با فدراسیون فوتبال مطرح می‌شد، به جای اینکه این افراد تنبیه شوند، ترفیع می‌کردند و دو تن از مربیان مرد در اردوی تیم ملی فوتبال زنان افغانستان در اردن به زور وارد اتاق‌های دختران می‌شده و تلاش می‌کردند در برابر وعده‌های کاری و پولی از آن‌ها سوءاستفاده کنند.

این در حالی است که روزنامه بریتانیایی گاردین روز جمعه گزارش داد که چهره‌های ارشد مربوط به تیم فوتبال زنان افغانستان اتهام وارد کرده‌اند که سوء رفتار جنسی در داخل افغانستان به شمول مقر فدراسیون فوتبال و نیز در یک کمپ آموزشی در اردن در ماه فبروری صورت گرفته‌است.
پوپلزی اضافه کرده است که کرام الدین کریم رییس فدراسیون فوتبال افغانستان در اتاق خودش تخت خواب دارد و درب های ورودی اتاق اش به اثر انگشت خوش باز می شود.

فدراسیون فوتبال افغانستان اتهامات مطرح شده در زمینه "سوء استفاده جنسی، بدرفتاری و خشونت" از بازیکنان تیم ملی فوتبال زنان افغانستان را رد کرده و دلیل آن را "نارضایتی شماری از بازیکنان پیشین خوانده که به اردوی تیم ملی فوتبال زنان دعوت نشده‌اند.
مسوولان فیفا گفته‌اند که متعهد به مصونیت و ایمنی تمام کسانی هستند که در فعالیت‌های فوتبال درگیر هستند و بخصوص افرادی که به صورت بالقوه آسیب‌پذیرند و نیاز به توجه و حمایت ویژه دارند.
روزنامه گاردین گزارش داده که این ادعا‌ها موجب شد که شرکت حَمِل، اسپانسر اصلی تیم ملی فوتبال زنان افغانستان روابط خود را با فدراسیون فوتبال افغانستان قطع کند و خواهان تعیین رهبری جدید برای این فدراسیون شود.

در این میان برخی آمده و موضوع را سیاسی کرده اند و از منظر سیاست به اتهام روزنامه گاردین پرداخته اند و گفته اند که "خالده پوپل در نقش «احمد ایشچی» وارد بازی شده است" و این نوعی پرونده سازی قومی است.

این گزارشی بود از آنچه پیرامون موضوع مورد بحث این روزها در رسانه ها و شبکه های اجتماعی مطرح شده است، اما اصل موضوع آمدن دموکراسی غربی و باز شدن فرهنگ بیگانه در این سرزمین است. آنچه برای ما مردم اهمیت دارد حفظ کانون گرم خانواده برای فرزندان است، بخصوص فرزندان دختر که باید در همه جهات مراقب شان بود.

جامعه ما مسلمان است و روی آوردن دختران و زنان به ورزش و همچنین فعالیت های دیگر در صورتی مجاز شمرده می شود که مطابق با اصول اعتقادی ما باشد و فوتبال از جمله بازی های مردانه برای کشوری مانند افغانستان بشمار می رود. در این کشور جنگزده و اشغال شده از فوتبال مردان چه نتیجه ای گرفتیم که برویم و دختران جوان و زنان خود را به روی آوردن بسوی فوتبال تشویق کنیم؟

در حیطه های دیگر اجتماعی و نظامی و اداری و غیره کم تجاوز و تعدی به زنان وجود دارد که فوتبال را نیز به آن اضافه کنیم؟ بجای اینکه از حضور قدرتمندانه زنان در میدان های رقابتی علم و فن آوری و امور عاطفی که مختص زنان است؛ حمایت کنیم، آنان را وارد دنیای خشن مردانه می سازیم و به آنان می آموزیم که باید مانند مردان در جامعه خشن باشند و در کنار همه بدبختی ها به بازی های مردانه روی آورند؟

حال یک سوال دیگر، همین کسانیکه ادعای وارد کردن زنان و دختران مردم را در صحنه های مردانه دارند، آیا حاضر شده اند که دختران و زنان خود را به عنوان پیشگامان این عرصه وارد کنند؟ یا نه این برای آنان شرم است و باید دختران و زنان دیگر مردم جلودار این عرصه های باشند.

آیا خانم ها و دختران روسای کمیته ملی المپیک افغانستان تا حالا رنگ این کمیته را دیده اند؟
آیا دختران وزیر دفاع و وزیر داخله تا اکنون سلاح به دست گرفته و یکشب را در خوابگاه های نظامی به صبح رسانیده اند؟
و... ده ها مورد از این دست که برای مردم خوب است اما برای این عالیجنابان حرام شمرده می شود.
مردم باید عاقل باشند!

  پربازدید ترین