• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سیما سمر: تا عدالت در افغانستان تأمین نشود به صلح پایدار نمی رسیم

سیما سمر: تا عدالت در افغانستان تأمین نشود به صلح پایدار نمی رسیم

سیما سمر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر کشورمان امروز سه‌شنبه 4 دسامبر در نشست خبری در کابل گفت، تا زمانی که عدالت در افغانستان تأمین نشود، هرگز به صلح پایدار نمی‌رسیم، زیرا هر زمانی که از ارزش‌های حقوق بشری چشم‌پوشی می‌شود، صلح نیز صدمه می‌بیند.

او افزود، افغانستان نسبت به هر کشوری دیگری به صلح نیاز دارد، اما این گونه‌ صلح تامین نمی‌شود، چون ما نمی‌دانیم که با چی‌کسی صلح کنیم.

سیما سمر در این نشست تاکید کرد: «قراردادها برای صلح به امضا می‌رسد، اما صلح تامین نمی‌شود چون ما نمی‌دانیم که با کی صلح کنیم. نیاز است که اکثریت مردم افغانستان با پلان صلح موافق باشند. هر پروسه‌ای که برای صلح در نظر می‌گیریم باید اکثریت مردم افغانستان در جریان باشد. حداقل 70 درصد موضوعات مربوط به صلح باید با مردم درمیان گذاشته شود».

او ادامه داد: «ما در افغانستان نمی‌توانیم کسی را مقدس بسازیم، در حالی که نمی‌تواند در آوردن صلح کمک کند. ما طرفدار انتقام و خشونت نیستیم ولی حداقل به درد و رنج مردم باید پایان داده شود و از قربانیان جنگ معذرت خواسته شود. هرگز نمی‌توانیم با شعار، صلح پایدار تامین کنیم در حالی که فقر و گرسنگی وجود داشته باشد».

امروز هفتادمین سالروز تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر و هم‌چنان بیست پنجمین سالروز تصویب برنامه عمل ویانا و اصولنامه پاریس است. از این روز در سراسر جهان به عنوان روز برابری حقوق بشری و مبارزه علیه بی عدالتی گرامی‌داشت می‌شود.

سیما سمر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر کشورمان در این نشست خبری علاوه کرد، ادامه تلفات غیرنظامیان در جریان جنگ از مهم‌ترین نگرانی‌های این کمیسیون است و باید با کسانی که مرتکب جرایم جنگی می‌شوند، برخورد قانونی صورت گیرد.

سیما سمر گفت، با ادامه جنگ مشکلات زیاد به میان می‌آید. حقوق کودکان درافغانستان تضمین نشده و تعداد زیادی از اطفال با آزار و اذیت جنسی روبه‌ رو اند و به اشکال مختلف مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. با ادامه جنگ تعداد بیشتر کودکان از حقوق بشری‌شان محروم می‌شوند.

  پربازدید ترین