• سه شنبه, 28 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سفر خلیلزاد به پاکستان؛ نمایندگان طالبان هم برای دیدار با رهبرشان به این کشور رفتند

سفر خلیلزاد به پاکستان؛ نمایندگان طالبان هم برای دیدار با رهبرشان به این کشور رفتند

یک منبع معتبر از طالبان در کویته تایید کرده که یک هیات از دفتر سیاسی طالبان در قطر به اسلام آباد رفته‌اند. او گفته این هیات شامل شیرمحمد عباس استانکزی، شهاب الدین دلاور، ضیا الرحمن مدنی و عبدالسلام حنفی هستند.

این منبع گفته پاکستان برای سهیم شدن خود در گفت‌وگوهای جاری صلح افغانستان این هیات را دعوت کرده است.

این منبع از طالبان گفته که پاکستان فکر می‌کند که در گفت‌وگوهای اخیر صلح افغانستان، حکومت پاکستان به حاشیه رانده شده است.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان به بی‌بی‌سی گفته نمایندگان طالبان از دفتر قطر برای گفت‌وگوهای صلح به کشورهای مختلف سفر کرده‌اند اما او اکنون نمی‌تواند سفر آنها را به پاکستان تایید کند.

خبر سفر این هیات در حالی منتشر می‌شود که زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا برای صلح افغانستان نیز برای سومین دور مذاکرات با مقام‌های پاکستانی وارد اسلام آباد شده است.

بر اساس گزارش‌ها، انتظار می‌رود آقای خلیلزاد در این سفر با مقام‌های سیاسی و نظامی پاکستان در مورد چگونگی کشاندن طالبان دور میز گفت‌وگوی صلح، بحث کند.

گفته شده آقای خلیلزاد پس از پاکستان به افغانستان و چند کشور دیگر هم سفر خواهد کرد.

آقای خلیلزاد در کنار سفرهای منطقه‌ای خود تاکنون دو دوره با نمایندگان طالبان در قطر نیز گفت‌وگو کرده است.

پیشتر روزنامه تلگراف چاپ بریتانیا نیز نگاشته بود که هیات هفت نفری گروه طالبان به پاکستان رفته تا پیش از سومین دیدارشان با مقام‌های آمریکایی، با رهبران‌شان در پاکستان مشورت کنند.

یک منبع از دفتر طالبان در قطر به این روزنامه گفته، سفر هیات سیاسی این گروه به پاکستان مهم است و موضوعات دور سوم گفت‌وگو با آمریکا را روشن می‌سازد.

این منبع گفته که قرار است این نمایندگان با ملاهبت الله، رهبر گروه طالبان نیز دیدار داشته باشند.

به گفته این روزنامه، این دیدار میان اعضای گروه طالبان پس از آن صورت می‌گیرد که یکی از اعضای بلندپایه این گروه در هلمند به نام ملا عبدالرحیم کشته شد که گفته می‌شود با صلح با آمریکایی‌ها مخالف بود.

به تازگی ریاست جمهوری یک هیات 12 نفری را برای گفت‌وگو با طالبان تعیین کرده است. مقامات کابل از گروه طالبان خواسته که آنها نیز هیاتی را برای گفت‌وگوهای رو در رو معرفی کند.

طالبان این دعوت را رد کرده و گفته جنگ و صلح آنها با آمریکایی‌هاست.

به تازگی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز در نامه‌ای از نخست وزیر پاکستان خواسته که بر طالبان فشار وارد کند تا دور میز مذاکره با حکومت افغانستان حاضر شوند.

  پربازدید ترین