• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نشست دو روزۀ وزیران خارجۀ ناتو رسماً در بروکسل آغاز شد

نشست دو روزۀ وزیران خارجۀ ناتو رسماً در بروکسل آغاز شد

 نشست دو روزۀ وزراى خارجه ناتو، امروز در بروکسل پایتخت بلجیم رسماً آغاز شد و قراراست فردا (چهارشنبه) در مورد امنیت وصلح افغانستان، در این نشست بحث صورت گیرد.

دراین نشست؛ علاوه بر وزرای امورخارجه 29 کشورعضو ناتو، به شمول قطر و امارات متحدۀ عربى، نمایندگان 14 کشور متحد این سازمان نیز اشتراک دارند.

برپایۀ معلومات دفترمطبوعاتی سازمان ناتو در بروکسل، در روز دوم این نشست؛ جلسه ویژه پیرامون افغانستان دایر مى گردد، که در آن صلاح الدین ربانی سرپرست وزارت خارجه افغانستان، جنرال میلر قوماندان ناتو، زمیرمان نماینده ملکی ناتو در افغانستان و برخى از نمایندگان ملل متحد، اتحادیه اروپا و بانک جهانی اشتراک کرده اند.

قبل ازاین، ینس ستولتنبرگ سرمنشى ناتو گفته است که افغانستان هم از مسایل کلیدی مورد بحث این نشست بوده و وزیران خارجۀ ناتو و شریکان‌شان که در افغانستان نیرو دارند،  در دومین روزاین نشست در مورد امنیت و صلح در این کشور بحث می‌کنند.

اوضاع اخیرافغانستان وماموریت آموزشی ناتو دراین کشور، فردا درحالى درنشست ویژه وزیران خارجه ناتو، مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت که سرمنشى ناتو، دیروز دریک کنفرانس خبرى، وضعیت افغانستان را چالش انگیز توصیف کرد.

اوگفت: "چالش در افغانستان بزرگ است. در ماه‌های اخیر متحدان ما متحمل تلفات شدند. نیروهای افغان و غیر نظامیان این کشور هم‌چنین متحمل تلفات شده‌اند.  ما باید اطمینان حاصل کنیم که این کشور، دیگر هیچ‌گاهی به پناهگاه امن برای تروریستان بین‌المللی مبدل نمی‌شود."

قراراست که وزیران خارجۀ ناتو و متحدین آن درنشست فردا، بر تعهد ناتو مبنی بر تمویل نیروهای افغان تا سال 2020 مهر تأیید گذارند و هم‌چنین از روند صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها نیز پشتیبانی کنند.

ضمنا دراین نشست، روى دستاوردهای کنفرانس جینوا نیز بحث خواهد شد.

وزیران خارجۀ ناتو درنشست فردا در حالی از روند صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها نیز پشتیبانی خواهند کرد که تلاش‌ها برای پایان دادن به جنگ 17 ساله در افغانستان، بیش از پیش افزایش یافته‌است.

 این درحالیست که زلمی خلیلزاد نمایندۀ خاص امریکا برای روند صلح افغانستان، درادامه تلاش ها صلح، سومین سفرش به کشورهای افغانستان، پاکستان، روسیه، ازبکستان، ترکمنستان، بلجیم، امارات متحده عربی و قطررا آغازکرده است.

زلمى خلیلزاد به هدف گفتگو با مقامات پاکستان، روز گذشته به اسلام آباد رسیده و رسانۀ بریتانوى "تیلگراف" گزارش داده است که هیات هفت نفرى دفترطالبان درقطر، براى مشوره پیرامون صلح وامنیت درافغانستان به پاکستان رفته اند.

در حال حاضر، ناتو بیش از 16 هزار نیرو در افغانستان دارد، که در چهارچوب مأموریت حمایت قاطع سرگرم آموزش، مشوره و کمک با نیروهای افغان هستند.

  پربازدید ترین