• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

حسنا جلیل دختری از محروم ترین نقطه غزنی(قیاق) در صفحات مجازی توسط مردان سنگسار شد

حسنا جلیل دختری از محروم ترین نقطه غزنی(قیاق) در صفحات مجازی توسط مردان سنگسار شد

نمی خواهم فضای تقابل مردانه و زنانه را ایجاد کنم ولی مشاهده فضایی که در آن صورت زن، لباس زن و سن زن معیار قضاوت کارشناسان صفحات مجازی قرار می گیرد، نمی شود سکوت کرد. یک عده قابل ملاحظه از جوانان و تحصیل کردگان امروز تبدیل به لشکر واکنش سریع در فضای مجازی گردیده اند. تصور می شود اینان ماموراند که بصورت فوری در قبال رویدادهای واکنش نشان دهند. فاصله زمانی بین نوشته های شان در فیس بوک ثانیه هاست و این امر تاسف بار است که انرژی انسان های بیشمار افغانی صرف واکنش عمل دیگران شود. اگر این ثانیه ها، دقایق و ساعت هایی که برای تحلیل عمکرد دیگران مصرف می کنیم صرف خود سازی و توانمند سازی خود نماییم مطئمناً که می توانیم هر کدام مان حسنا جلیل باشیم.

حسنا جلیل نام زنی هست که با معرفی شدن اش به عنوان معین پالیسی و ستراتیژی وزارت داخله از 24 ساعت گذشته تا اکنون جدی ترین دغدغه ذهنی مردان افغانی شده است. با مطالعه دیدگاه های اکثریت مردان افغانی دریافتم که بشدت از بحرانی شدن وضعیت امنیتی با گماشته شدن یک زن بدون تجربه نگران اند. سوالی می خواهم از هموطنان مذکر این کشور بپرسم؛ می پذیریم که این خانم ضعیف هست آیا تمام زنانی که در حکومت بودند و هستند همه ضعیف بودند؟ شما از تقرر کدام زن فعال استقبال کردید؟ اگر می خواهیم به عنوان یک شهروند مسوول در قبال مسایل افغانستان مسوولانه اظهار نظر نماییم لذا ایجاب می کند انتقاد را تبدیل به جاده ی یک طرفه نسازیم. در مقابل عملکرد درست سکوت و در برابر آنچه با آن مخالفیم موقف گیری.

برادر من مطئمن باش وزارت داخله با حسنا سقوط نخواهد کرد. سالهاست از ارگ ریاست جمهوری تا کرسی وزارت دفاع و تا قول اردو ها توسط مردان مدیریت می شود و هیچ زنی در رهبری این نهادها وجود نداشت و ندارد واما امنیت مان؟؟؟

من اگر مرد بودم با توجه به کارنامه سیاه مردان افغانستان در قبال حقوق و مشارکت زنان سکوت می کردم. و این تقرر را به فال نیک گرفته جهت تشویق زنان و تابو شکنی در وزارت داخله حساب می کردم. رسول لندی ها از آدرس دین به زنان تجاوز کرد، دگروال ها در دفتر کارش بر زنان تجاوز کرد، قومندانان از لباس و هویت زن محفل پر سود بچه بازی گرفت، حتی در صحنه فرهنگی و ورزشی با آبروی زنان افغانستان بازی شد. فرخنده به جرم هویدا سازی راز در مرکز شهر کابل سوزانده شد و زنان گمنام زیاد هر روز سنگسار و خودکشی می کنند. پس مطئمن باشید حضور یک زن در وزارت داخله باعث سقوط آسمان در افغانستان نخواهد شد.

مردان بیشماری را در کرسی های بلند حکومت می شناسم که حتی قادر به قرائت متن نوشته شده نیست. برای پنج دقیقه در مقابل کمره رسانه جرآت سخن گفتن را ندارد و رسانه را به عنوان جاسوس و ماجرا جو می پندارد. مردان زیادی را می شناسم که در کرسی های بلند حکومت به واسطه و وسیله جا گرفتند حتی توانایی نوشتن یک پاراگراف متن بدون غلطی املایی وانشایی را در صفحه فیس بوک خود ندارد. ولی به دلیل مذکر بودن اش کمتر چون حسنا جلیل سبوتاژ می شود. چون جنیسیت در افغانستان هنوز معیار قضاوت هست. بوی قضاوت های جنسیتی را امروز به وضاحت از تمام نوشته ها حتی از نوشته هایی که خود را مدافع حقوق زنان می دانستند، حس کردم.

یقیناً زنان توانمند زیادی برای مشارکت در سطوح بلند حکومت وجود دارد که ایجاب می کند حمایت شود. زنان توانایی در ساختار حکومت کار می کردند و کار می کنند که کمتر مورد حمایت قرار می گیرند. زنانی که در اداره کار می کنند تلاش مضاعف بخرج می دهند و زن بودن شان دلیل این تحمل است. یقیناً هنوز راه دشوار و طویل برای مشارکت فعال زنان در پیش است ولی با گذشت زمان سنت های ضد زن شکسته خواهد شد و زنان فعال جایگاه خود را پیدا خواهند نمود. موقف های ملکی و نظامی در افغانستان بیشتر مردانه تعریف شده و تصور عصر پدر سالاری هنوز بر ذهنیت ها حاکم است. در عصر پدر سالاری قدرت فزیکی مرد تعیین کننده ی اقتدار بود ولی امروز عصر توانایی فکریست و رفته رفته زنانگی و مردانگی جایش را به قدرت خلاقیت و برنامه ریزی می دهد.

اعتماد به حسنا جلیل در رهبری وزارت داخله یک فرصت است که بیاموزد، زنان را تشویق و چالش های زنان را درآن نهاد برجسته و رسیدگی نماید و در نهایت امر از دانش دست داشته اش استفاده کند. اگر ایشان ضعیف ظاهر شد زنان بیشماری هستند که جایگزین وی شوند. ایشان مدرک ماستری دارد و قبلا نیز مسوولیت ریاست تحلیل،ارزیابی و پالیسی وزارت معاون را به عهده داشته است.

دوماً معینیت پالیسی و ستراتیژی یک موقف ملکی هست نه نظامی لذا خیلی نگران نباشید افغانستان اگر تا حالا توسط مدیریت مردان پنجاه درصد اش دست دولت است مساحت باقی مانده با تقرر حسنی از دست نخواهد رفت.
بدرود

  پربازدید ترین