• پنج شنبه, 30 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سهمیه بندی کانکور ولایات تفسیری بجز جلوگیری از دانایی جوانان هزاره ندارد

سهمیه بندی کانکور ولایات تفسیری بجز جلوگیری از دانایی جوانان هزاره ندارد

سهمیه بندی کانکور ولایات، هیچ تفسیری دیگری ندارد بجز از جلوگیری دانایی، آگاهی و تحصیلات عالی نسل جوان و جویای دانش مسلکی، بخصوص جوانان هزاره که در هر کانکور تقریباْ مقام نخست را احراز میکردند.
در عین زمان «سهمیه بندی کانکور» فرافگنی آشکار فاشیسم است، تا بدینوسیله گستره ای توسعه فرهنگ و دانش را در مناطقی بگیرند که از نظر شوونیزم «جغرافیای مغضوب» شمرده میشوند.

وقتی غنی بیعدالتی را در زندانی شدن یک قوم تشخیص داد و اینک هم تشخیص داده است تا دانایی نیز باید عادلانه میان اقوام توزیع گردد. اما در پست های کلیدی، در کادر بالای وزارت خانه ها، در سفارتخانه ها، در قونسالگری ها، در معینیت ها، در ریاست ها، در کادر بلند افسری، در بازسازی اقتصادی، در ساختارهای زیربنایی و خلاصه در همه ارکان مهم سیاسی و اقتصادی از«عدالت غنی» خبری نیست. ولی مغز متفکر دوم دنیا تصمیم گرفته است که دانش و فرهنگ را برای هر ولایت، تقسیم بندی کند. به زودی شاید عدالت غنی، رشته های تخصصی و رتب علمی را هم بر اساس ولایات سهمیه بندی خواهد کرد.

سهمیه بندی کانکور را کابینه نیز تایید کرده است. در این جلسه کابینه وزرای هزاره، تاجیک و ازبیک بودند و یا خیر؟ اگر بوده باشند و به این فیصله رای داده باشند، خیانت ملی را مرتکب شده اند. این طرح یک طرح خاینانه ملی است و قبل از همه سرور دانش همه کاره غنی و خواجه عمری هزاره تبار وزیر تحصیلات عالی، باید پاسخ بدهند که چرا قبل از بردن این طرح برای فیصله در کابینه، جامعه را آگاه نساختند؟ و چرا به چنین یک امر خطیر و مهم اعتراض نکردند؟ وقتی غنی میگوید که من از دانش تقلید دارم، مجتهد به مقلدش چرا دستور توقف نداد؟ آیا دانش فرزند دایکندی از یاد برده است که آن مردی موسفید ولی متعصبی بنام فاروق اعظم، در پارلمان نگفت که از دایکندی 600 نفر در کانکور کامیاب میشوند و از قندهار 40 نفر!

از دید من این یک مساله ملی است که مردم افغانستان باید در برابر آن بایستند و برای رد ستم بر دانش و فرهنگ از سوی شوونیسم قبیلوی، بپا خیزند و تا الغای این فییصله تظاهرات گسترده ای بخصوص از سوی دانشگاها، مکاتب و موسسات علمی و فرهنگی راه اندازی گردد.
نگذارید تا فراگیری دانش را برشما حرام نمایند.
نگذارید تا مانع ورود تان به سرزمین پهناور علم و فرهنگ گردند.
نگذارید که با تحصیل و آموزش تان برخورد سیاسی و قومی شود.
نگذارید که تبعیض و بیعدالتی قلمرو آگاهی و فهم تان را تسخیر کند.
بپا خیزید و در مقابل این توطیه جهل پروران و فرهنگ ستیزان، از هر طریقی که میتوانید ایستادگی کنید.

از این خیانت ملی به سادگی نگذرید، چون انکسار و محدودیت دانایی، پرتاب شدن در قلمرو جهل و جنون، ستم و سیاهی است. بنویسید و جامعه را از فاحعه ذبح و کشتار دانش و فرهنگ آگاه نمایید.

  پربازدید ترین