• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

مشکل تخنیکی سهمیه بندی کانکور

مشکل تخنیکی سهمیه بندی کانکور

یک دانشجو با 340 نمره در کانکور کامیاب میشود که در دیفرانسیل و انتگرال کاملا مسلط است، مربوط به حوزه A می باشد. دانشجوی دیگر با90 نمره در کانکور کامیاب میشود که در چهار عملیه بالای اعداد ناطق مشکل دارد و مربوط به حوزه B می باشد.

هر دو دانشجو در یک صنف قرار می گیرد تفاوت سویه بین این دو دانشجو حد اقل دو سال است؛ یعنی دو سال باید دانشجوی حوزه A دست در بغل بنشیند تا دانشجوی حوزه B به سویه آن برسد یا ترک تحصیل کند و یا بالعکس دانشجوی حوزه B که در مسایل ابتدایی ریاضیات مشکل دارد و از درس دانشگاه بوی هم نمی برد باید ترک تحصیل کند چون توانمندی پیشبرد آنرا ندارد.

پس سوال این است که درس در دانشگاه باید به سویه دانشجوی حوزه A ارایه شود یا به سویه حوزه B ارایه شود؟ اگر درس به سویه دانشجوی حوزه A ارایه شود که دانشجوی حوزه B آنرا برداشت نمی تواند و منجر به ناکامی دانشجویان حوزه B میگردد.

اگر درس به سویه دانشجوی حوزه B ارایه گردد باید دوره چهار ساله ی لسانس به شش سال تبدیل شود تا کریکولم تکمیل شود و دوره ی هفت ساله ی طب به ده ساله تبدیل شود تا کریکولم طب تطبیق شود.

در کشور های دیگر دوره ی لسانس سه سال است چون مسایل عمومی و ابتدای را در دوره مکتب فرا می گیرد؛ اما از ما همه چیز بر عکس است، درس های مکتب را باید در دانشگاه فرا گیرد؛ این یعنی مرگ ترقی و پیشرفت.

  پربازدید ترین