• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

قطعنامه صلح افغانستان به تصویب سازمان ملل رسید

 قطعنامه صلح افغانستان به تصویب سازمان ملل رسید

اعضای سازمان ملل به‌ جز سه کشور، در هفتادوسومین نشست این نهاد جهانی در نیویورک به قطعنامه پیشنهادی افغانستان به شورای امنیت در پشتیبانی از تلاش‌های صلح به رهبری و حاکمیت دولت افغانستان و پشتیبانی جهانی از صلح و ثبات در کشور رأی موافق دادند.

نماینده دائمی کشورمان در این سازمان، از کشورها خواسته که رقابت‌های بین کشورهای منطقه و فرا منطقه را به افغانستان نیاورند.

محمود صیقل، نماینده دائمی افغانستان در سازمان ملل متحد گفت: تروریست‌ها و افراط گرایی خشونت بار نه تنها افغانستان، بلکه منطقه و جهان را تهدید می‌کند. این قطعنامه نشان می‌دهد که اکثریت قاطع کشورهای عضو سازمان ملل، از افغانستان در مبارزه با تروریست‌ها و ایجاد یک کشور باثبات و پیشرفته پشتیبانی می‌کنند.

صیقل گفت : ما باور داریم صلح در افغانستان در صورتی تحقق پیدا خواهد کرد که پشتیبانی کشورهای همسایه، منطقه و جهان را از روند به رهبری و حاکمیت افغانستان داشته باشیم. این قطعنامه درباره وضعیت افغانستان با 124 رأی موافق و 3 رأی ممتنع که روسیه یکی از آنها بود بدون هیچ مخالفی تصویب شد.

نماینده کشورمان در سازمان ملل می‌گوید روسیه می‌خواست نشست اخیر مسکو برای افغانستان در قطعنامه از اهمیت خاص برخوردار باشد. اما صیقل اشاره می‌کند که یکی مشکلات در نشست مسکو، سفر پنج عضو طالبان بود که چهار نفر آنها در لیست تحریم‌های سازمان ملل قرار داشتند و روسیه برای سفر آنها از سازمان ملل درخواست مجوز نکرده بود. کاری که به گفتهٔ آقای صیقل، نقض تحریم‌های سازمان ملل بوده است.

واسیلی نیبنزیا نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل متحد نیز در مورد صلح افغانستان گفت: صلح و ثبات در افغانستان برای روسیه خیلی مهم است.

ما از جامعه جهانی می‌خواهیم برای پایان جنگ طولانی افغانستان به تلاش‌هایشان ادامه دهند تا افغانستان به یک توافق جامع سیاسی دست پیدا کند.

مسکو برای پایان جنگ و ثبات سیاسی در افغانستان در کنار جامعه جهانی به تلاش‌های خود ادامه می‌دهد.

با این حال نماینده اتحادیه اروپا از جامعه جهانی می‌خواهد از روند صلح به رهبری و حاکمیت دولت افغانستان پشتیبانی کنند.

نماینده آلمان هم خواست مشابهی از جامعهٔ جهانی دارد. با این تفاوت که از وضعیت امنیتی افغانستان بیشتر نگران به نظر می‌رسد.

نمایندگان هند و پاکستان در این نشست نیز پشتیبانی کشورهایشان را از روند صلح به رهبری و حاکمیت دولت افغانستان اعلام می‌کنند.

ملیحه لودی نماینده دائمی پاکستان در سازمان ملل گفت: ناامنی‌ها در افغانستان گسترش یافته است. ائتلاف بین‌المللی به رهبری امریکا در افغانستان و طالبان نمی‌توانند خواست‌هایشان را بر مردم افغانستان تحمیل کنند.

نماینده ایران در سازمان ملل نیز خواهان برگزاری انتخابات شفاف و معتبر ریاست جمهوری در افغانستان است. او می‌گوید کشورش برای به سررسیدن انتخابات بااعتبار در افغانستان آماده کمک‌های بیشتر به افغانستان است.

اسحاق آل حبیب معاون نماینده دائمی ایران در سازمان ملل متحد گفت: ایران کمک به افغانستان را ادامه می‌دهد تا انتخابات سال آینده ریاست جمهوری به گونه شفاف و معتبر برگزار شود. زیرا یکی از موارد جدید برای افغانستان تلاش‌ها برای صلح و ثبات است، اجماع ملی، منطقه‌ای و جهانی در این خصوص وجود دارد و همه به این باور رسیده‌اند که راه حل نظامی برای منازعه افغانستان وجود ندارد.

وی گفت: ما از طالبان می‌خواهیم با دولت کابل گفتگو کنند و به جنگ و بی‌ثباتی در افغانستان نقطه پایان بگذارند.

با این حال اعضای سازمان ملل، فساد، عدم به وجود آوردن اصلاحات، حکومت داری خوب و توانمند، ایجاد فرصت‌های تحصیلی و کاری را در کنار آن ده‌ها مورد دیگر را از چالش‌های می‌گویند که افغانستان هنوز با آن روبه روست.

  پربازدید ترین