• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

چابهار فرصت بسیار خوبی برای سرمایه گذاران منطقه ای است

چابهار فرصت بسیار خوبی برای سرمایه گذاران منطقه ای است

رییس جمهور ایران با بیان این که روابط اقتصادی ایران و افغانستان نیازمند یک تحول جدی است، گفت: منطقه چابهار فرصت بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاران منطقه ای است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز شنبه در حاشیه دومین کنفرانس روسای مجالس 6 کشور در تهران، در دیدار «عبدالرئوف ابراهیمی» رییس مجلس نمایندگان کشورمان افزود: روابط تهران و کابل، روابطی فراتر از همسایگی است و از همین رو غلبه بر تروریسم و استقرار ثبات و امنیت و توسعه اقتصادی افغانستان برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت دو چندانی دارد.

روحانی روابط اقتصادی ایران و افغانستان را نیازمند یک تحول جدی دانست و تاکید کرد: تهران آماده هر نوع مساعدت و همکاری با کابل در حوزه های اقتصادی است.

وی افزود: روابط ایران و افغانستان در زمینه‌های مختلف رو به گسترش است و در حال حاضر ایران در راستای اتصال ریلی دو کشور، خط آهن را تا مرز افغانستان اجرایی کرده و برای اتصال این خط آهن به هرات در داخل افغانستان نیز آماده کمک هستیم.

رییس جمهور ایران با بیان اینکه «تلاش داریم خط آهن چابهار به زاهدان هر چه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد و در ادامه نیز به افغانستان متصل شود، گفت: منطقه چابهار فرصت بسیار خوبی برای گسترش همکاری‌های اقتصادی دو کشور و فرصتی مناسب برای سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران منطقه ای است.

روحانی در ادامه با اشاره به مشکل تولید و تجارت مواد مخدر تصریح کرد: معضل مواد مخدر آسیب‌های زیادی به هر دو ملت ایران و افغانستان وارد کرده و حل جدی آن فقط در گرو همکاری متقابل است. ایران با توجه به تجاربی که در این زمینه دارد آماده است به دولت افغانستان در زمینه مبارزه با کشت خشخاش و توسعه کشت‌های جایگزین کمک کند.

عبدالرئوف ابراهیمی رییس مجلس نمایندگان کشورمان نیز با ابراز خرسندی از این دیدار، گفت: ایران و افغانستان اشتراکات قومی و فرهنگی بسیاری دارند و ملت افغانستان به ایران به چشم همسایه‌ای نگاه می‌کند که همواره در روزهای سخت کنار او ایستاده است.

رییس مجلس نمایندگان کشور افزود: ایران و افغانستان هر دو از قربانیان اصلی تروریسم در منطقه و جهان هستند و باور داریم همکاری افغانستان با ایران در زمینه مبارزه با تروریسم نه تنها به نفع دو کشور، بلکه به نفع کل منطقه است و باعث گسترش ثبات و تسریع توسعه در منطقه خواهد شد.

ابراهیمی از میزبانی شایسته ایران از مهاجران افغانستان تشکر کرد و اظهار داشت: فراهم آوردن امکان تحصیل فرزندان مهاجران افغانستانی در ایران یکی از بزرگترین خدماتی است که ایران به ملت و دولت افغانستان کرده است.

رییس مجلس نمایندگان کشور تصریح کرد: افغانستان جایگاه چابهار را در توسعه همکاری‌های منطقه‌ای بسیار مهم می‌داند و برای توسعه همکاری‌های خود با ایران اراده جدی داریم.

وی با اشاره به اینکه معضل مواد مخدر آسیب‌های زیادی به افغانستان و حیثیت ملتی صاحب تاریخ و فرهنگ وارد کرده است، اظهار داشت: افغانستان به همکاری با ایران در زمینه‌های مختلف و از جمله مبارزه با مواد مخدر تمایل داشته و به ایران در این همکاری‌ها اعتماد کامل دارد. شک نداریم که ایران خواهان مصلحت و رفاه مردم منطقه و از جمله مردم افغانستان است و به همکاری با ایران برای توسعه افغانستان نیازمندیم.

  پربازدید ترین